Recensionens detaljer

 
Laphroaig 18
Whisky
Poäng 
 
87
Näsa 
 
23
Smak 
 
21
Avslut 
 
22
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
En whisky på väg att fasas ut till förmån för 15-åringen. Mitt råd, KÖP! innan det är försent. Visst var den 15-åring som släpptes som del i 200-års firandet bra. Men inte riktigt lika kraftfull som denna 18-åring och priset kommer sannolikt inte heller att vara lika fördelaktigt.
Doft
En del läder i doften tillsammans med nötter, söt och kryddig ek och pepparmint. Allt uppbackat av kraftfull torvrök a la Laphroaig. Efter en stund dyker även koriander och snälla röda äpplen upp.
Smak
Den anländer sött och rökigt, nästan lite grillat faktiskt. Smörade salta popcorn dyker upp när whiskyn rullas runt i gommen, kraftig torvrök och de röda äpplena kommer tillbaka hand-i-hand med lakrits. En explosion av smaker men alla blir inte lika tydliga eftersom de ligger dolda i röken.
Avslut
Avslutet är väldigt kraftfullt, långt och ihållande, peppar och chipotle (rökt chili).
Beskrivning / Sammanfattning
Detta är som en smäll på käften! Jag vet många som föredrar quater cask framför denna men 18-åringen är överlägsen i min gom. Och för 759 kr på systembolaget säger jag "köpläge" innan den försvinner för gott. Och det är inte länge till.

Poängintervall 85-89p

Cheers!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se