Recensionens detaljer

 
Jura 16 Diurachs own
Whisky
Poäng 
 
84

Whisky

Tastenote titel
Äntligen dags för lite Jura tänker ni :D. Jura är om möjligt det kanske mest bespottade distilleriet i Skottland. Tyvärr får man tillägga, för det finns fantastisk Jura därute. Man har fått bära ett tungt lass i skuggan av sin granne och fått ta emot mycket ris från Islayhållet. Men Jura är ingen duvunge på något sätt man har lyckats bra med att lansera sig inte minst i USA. Men bland nördarna är förtroendet väldigt lågt. I core range hittar man ett antal tvetydiga buteljer och det är fört i denna 16 åring som jag tycker det börjar hända grejer.
Beskrivning / Sammanfattning
Doft: Vinäger, nötter och vanilj. Ganska söt nos och en touch av hallonbåtar och lite citrus. Det är en ganska enkel näsa, inte speciellt komplex men ändå ganska stabil.

I smaken infinner sig först en söt och ganska len känsla. Jag tycker att det smakar lite som tomteskum. Där finns en tydlig vanilj samt apelsin. Klart angenäm men kanske inte så spännande. Vid 40% ger den heller inget större pang-i-gommen-intryck men samtidigt så levererar den ganska stabilt även här.

Något klen totalt sett men annars en trevlig och balanserad dram som passar i många olika sammanhang. Om den är värd sina dryga 500 kronor på systemet!? Jag låter det vara osagt men den går att hitta till bättre priser på travel retail och då vete tusan om jag inte ändå skulle kunna plocka upp en om andan faller på.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se