Recensionens detaljer

Poäng 
 
88
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Äntligen! För att citera en viss Gert Fylking. Detta äntligen är naturligtvis för att jag efter lång väntan fått chansen att prova Bruichladdich omtalade och lite hemliga whisky, Black Art.

Det är master distiller Jim McEwans sammansättning av singelmalten som hållts hemlig. Efter en del googlande får jag i alla fall fram att denna fjärde utgåva har lagrats på amerikansk och fransk ek. Om den fått en längre tids lagring eller slutlagring på fransk ek, kan jag dock inte få reda på? Orökiga Black Art 04.1, är 23 år gammal och lades på fat 1990. Whiskyn buteljerades vid 49,2% alkoholstyrka och är inte kylfiltrerad eller färgad.
Doft
En fyllig, mjuk och härligt mogen nos som får mig att le. Russin finns där tillsammans med ett vinöst inslag, röda bär, honung, aprikos, kanel och gräddkola. Min näsa hittar även citrus, grapefrukt, kryddig ek och viss nötighet. Det finns en hel del fina dofter att upptäcka om man ger malten tid i glaset, gärna 30 minuter och två små droppar vatten.
Smak
Nu blommar whiskyn ut! En häftig pepprighet inleder och tar ett resolut grepp om min mun. Efter den fina pepparattacken visar sig en kompott av röda bär, där bl.a jordgubbe ingår. Choklad står sedan på tur och även kokos. Vidare känner jag smaker av kryddig ek, farinsocker och kanel. Allt känns väl genomtänkt, moget och komplext.
Avslut
Ett värmande och långt avslut där peppar finns med hela tiden. Dom röda bären, ekkryddor, grapefrukt, malt och kanel stannar också kvar. Sedan finns där även ett speciellt inslag som jag inte kunde sätta ord på. Efter lite mer googlande hittade jag det till slut - Juicy fruit! Ja tuggummit Juicy fruit alltså. Jag har tidigare känt denna smak i whiskyjournalisten Henrik Aflodals fina buteljering; World Champ Geerie.
Beskrivning / Sammanfattning
Så har jag då äntligen fått testa Black Art och jag är klart imponerad. 04.1 är komplex, fyllig, mjuk och samtidigt häftig i sin mogna framtoning. Jim McEwan har gjort ett strålande jobb när han blandat till dessa dyrdroppar och jag önskar verkligen att jag hade en flaska stående i mitt skåp. Bruichladdich Black Art 04.1 1990 23 Years Old, finns fortfarande att köpa i flera nätbutiker och priset varierar från strax under, till en bit över 2000 riksdaler. Rekommenderas varmt.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se