Recensionens detaljer

Poäng 
 
90
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Lowlandsdestilleriet Littlemill (grundat 1772) var Skottlands äldsta aktiva destilleri fram till 1992 när produktionen upphörde. Utrustningen monterades ner 1996 och 2004 brann det mesta av byggnaderna ned. Denna info läste jag på utmärkta sajten Whiskyforum och visst blev jag extra nyfiken på veckans singelmalt efter det.

Littlemill 1989 25 Year Old 1st Fill Sherry Butt Cask 1253, destillerades i Oktober 1989 och buteljerades i april 2015. "North Sea Bottlers" - vilket är ett samarbete mellan vinhuset Douchy och whiskybutiken Anverness, köpte fatet av fina oberoende Glasgowbaserade buteljerarna Hart Brothers. Det släpptes exklusivt för den belgiska marknaden och gav 606 flaskor som buteljerades vid fatstyrka - 52,1 % alkoholstyrka.
Doft
Jag vet inte vad det är för typ av sherryfat som whiskyn lagrats på, men av doften att döma tror jag på Oloroso då PX brukar vara sötare. Det är en mycket angenäm och mogen sherrynos, litet dov och rejält fyllig. Mörka bär och frukter som tex. jordgubbar, björnbär, rött äpple, plommon och russin, letar sig fram till min näsa. Gräddkola finns där med tillsammans med karamell och en välkomponerad kryddpåse där kanel höjer sig lite extra. Jag hittar även ett citrusinslag, men mer åt apelsinhållet till. En komplex och väldigt väldoftande nos som imponerar.
Smak
Först en härlig oljighet i munnen, sedan kommer kryddorna med en redig skopa peppar åkande. Dom sherrydopade frukterna möter upp inklusive det fina inslaget av apelsin. Eken gör sig påmind - gillas! och mörk choklad likaså. Diverse örter tittar fram och breddar smakerna ännu mer. Smakpaletten är minst lika komplex som nosen. Även malt och nötter ingår.
Avslut
Det värmer på bra i munnen av kryddor och framför allt peppar. Det är dock inte för mycket av det goda, då både sherry och alla mörka frukter balanserar upp det hela. Malt, ek och karamell återfinns också i detta värmande och medellånga avslut.
Beskrivning / Sammanfattning
En imponerande sherrybalja på många sätt. Den är mäktig, komplex och mycket välbalanserad samtidigt som den är häftig med sin pepprighet. Det är ofta något mycket speciellt med 25-åriga singelmalter, jag tänker då bl.a på diverse Highland Park och Bunnahabhain. Detta bevisar sannerligen Hart Brothers/North Sea Bottlers med denna Littlemill, en Single Cask jag redan saknar och verkligen önskar att jag hade i min samling. Bravo!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se