Recensionens detaljer

 
Glenfarclas 40
Whisky
(Updated: april 16, 2016)
Poäng 
 
92
Näsa 
 
24
Smak 
 
22
Avslut 
 
23
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Glenfarclas 40yo är den äldsta i deras standard serie och det är få destillerier som idag kan erbjuda en såpass gammal whisky som standard utgåva och återkommande.

Där de flesta skottska destillerier blir uppköpta av stora drakar av utomskotts härkomst, är Glenfarclas ett av dem som fortfarande ägs av familjen som grundade destilleriet 1865. Idag är det den 6:e generationens Grants i George S. Grant.

Denna flaska har jag haft ståendes på hyllen under några år och i samband med att jag nyligen (8/4-2016) fyllde 40 år var det ett ypperligt tillfälle att öppna flaskan för att dela med mig av till mina gäster.

Glenfarclas 40yo får anses vara den mest prisvärda 40 åriga whisky vi har på marknaden om man skall se till att det är ett original släpp även om den har ökat något de senaste året.

Idag kan man hitta den för runt 650 Euro.
Doft
Här möts vi av en finstämd och fylligt rund doft.
Sherry receptet är uppenbart och är av den fruktiga typen.
Vips är jag tillbaka i jul tider (trots att det är april) och man får ett rus av lugn genom kroppen. Mörka toner av plommon, svarta vinbär, romrussin, brända mandlar blandas upp av exotiska frukter som ananas, apelsinskal och persika i sockerlag. På djupet hittar vi lätta inslag av läder och jord tillsammans med kolad ek, stor skopa choklad och lätt mint
Här pyr även en finstämd kryddighet av svartpeppar, ingefära och mineraler vilket ihop med allt annat gör doften till en härligt sofistikerad upplevelse. Hääääärligt!!
Smak
Som i doft möts vi även här av en härligt söt fyllighet där sherryn fyller upp munhålan i fortsatt fruktig symbios.
Sedan fortsätter det i princip i samma tema som i doften fast med en ökning av kryddig ek och peppar. Den blir aldrig sträv utan enbart en uppfriskande kryddighet. Mer apelsin och en lätt örtig ton sveper in. Bra balans och en något mer uppfriskande upplevelse av vad doften presenterade.
Avslut
Lång och fyllig eftersmak med samma tema som smak fast i en ökning av läder som gör den lätt stram. Något mer exotiskt bitter fruktighet i detta område men får en härlig stöttning av de sötare frukterna. Ebbar ut i en tydlig choklad ton ihop med kaffe, lakrits och Werthers original vilket får dig att börja tugga och smacka lite fånigt.
Beskrivning / Sammanfattning
Utan tvekan en fantastisk whisky med härliga åldertoner i eken. Djup och komplex i ett sofistikerat mått och utan några trötthetstecken.
Allt detta till ett i sammanhanget prisvärt mått om man ser till övriga destilleriers original släpp i samma ålder.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se