Recensionens detaljer

 
Glenmorangie 10
Whisky
Poäng 
 
79
Näsa 
 
21
Smak 
 
19
Avslut 
 
19
Balans 
 
20

Whisky

Tastenote titel
Visst är det intressant med begränsade och många gånger svåråtkomliga utgåvor, men ibland längtar jag efter bra standardbuteljeringar. Är Glenmorangies 10-åring en sådan måntro?

Det har blivit några tester av höglandsdestilleriet Glenmorangie (grundat 1843) här på PN's Whisky, fyra st för att vara exakt och dom är; Finealta, Quinta Ruban, Signet och Lasanta. Nu är det alltså dags för några ronder mot 10-åringen, som har lagrats på fd. bourbonfat - både first och second fill. Whiskyn är buteljerad vid 40% alkoholstyrka.
Doft
Inledningsvis ett litet spritigt och skarpt intryck, men ca 30 minuter senare och med två droppar vatten i glaset har det minsan hänt saker. Intressanta och mjuka dofter av sockerdricka, honung och kryddig ek. Jag hittar även citrus, persika, vanilj och gräddkola.
Smak
Malt, honung, vanilj, en mineralisk ton som är svår att klä i ord och en kryddpåse inklusive en ganska försiktig dos med peppar. Det är lite mer tryck i smakerna än vad dofterna antyder. Ett rejält blommigt inslag visar sig - för tydligt för min smak och även en diskret fruktkompott som ger litet sötma.
Avslut
Ett ganska kort avslut där malt, blommighet och frukten dominerar. Uttorkande ek gör sig påmind tillsammans med diskret pepprighet.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag har stor respekt för Glenmorangie och tidigare provningar av destilleriets utgåvor har imponerat på mig. Tyvärr gör inte 10-åringen det. Visst är doftpaletten intressant, men i smakerna saknar jag bl.a balans och djup. Jag har inget emot blommighet i whisky, men här är inslaget för tydligt enligt mig och förtar mycket av smakupplevelsen. Not my cup of tea.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se