Recensionens detaljer

 
Tamdhu Cask Strength
Whisky
Poäng 
 
85
Näsa 
 
23
Smak 
 
21
Avslut 
 
20
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
En av Tamdhus nykomlingar sedan övertagandet av Ian Macleod Distillers 2013. Inte bara en total makover rent designmässigt utan numera också med inköpt färdigmältad malt. Tamdhu var ju en av de sista som faktiskt mältade sitt korn helt själva i en s.k. Saladin box. Numera är denna stängd och är snarare ett museumföremål som aldrig mer kommer att sättas i bruk. se länken nedan för att läsa mer om Saladin box metoden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Saladin_box
Doft
Honungsstinn i första mötet med nosen. Vanilj-fudge och apelsinmarmelad puffar också på ganska kraftigt. Russin, kanel och ingefära tuffar vidare. En mkt kraftfull näsa måste jag säga som ångar på rejält av spritighet och ger en känsla av ett det är ganska ung och otyglad sprit. Men där emellan är den ganska trevlig att dofta på.
Smak
Torr och kraftfull i starten. Ger torkad frukt, blodapelsin och vanilj till en början och strävar sedan mot ett lite mer träigt avslut. Sherry fat alla dagar i veckan säger smaken och ungdomlig fajter säger avslutet som inte riktigt klarar att hålla sig kvar.
Avslut
Ganska kort och något spritigt träig.
Beskrivning / Sammanfattning
En väloljad malt men med avsaknad av balans och komplexitet. Spretig och stinslig som en trotsig tonåring. Inte dålig alls men inte riktigt min kopp heller. Ser dock absolut fram emot de kommande sakerna från detta nya Tamdhu då det i allra högsta grad finns potential och med den starka sherrylagringsprofil som de vill satsa på så tror jag det kan bli bra. Se bara på de gamal Tamdhuerna som dyker upp då och då bland de oberoende buteljerarnas portföljer. Det är ofta guld i en flaska om de får passera 25 år.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se