Recensionens detaljer

 
Bowmore 22 / 1989 #22557
Whisky
Poäng 
 
89
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
23
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Sveriges första oberoende buteljerare heter Auld Rare och har sin verksamhet i Skillingaryd i Småland. År 2008 drog Roger Svenningsson igång verksamheten och jag har under en längre tid varit nyfiken på flera av företagets omtalade släpp i dom vackra och speciella buteljerna som är inspirerade av gamla apoteksflaskor från förra seklet.

Bowmore 1989 - 22 Years Old Bourbon Barrel, är en Single cask utgåva som är buteljerad vid myndiga 51,7 procent. Den finns att köpa på Systembolaget i en 50 cl flaska för 1826 kr, men ingår även i två olika och mycket intressanta trepack som innehåller 3 st 10 cl flaskor för under 700 kr per trepack. Bowmore 1989 - 22 Years Old bourbon barrel, blev för övrigt utsedd till "Mässans lyxiga whisky" på 2015 års upplaga av Falkenbergs Öl & Whiskymässa.
Doft
En fyllig och varm doftpalett, innehållade havssälta, torvrök, vanilj, citrus och läder. Torvröken är något tillbakadragen, men detta ser jag som något positivt då andra dofter får chans att kliva fram. Tjärat rep - som vid ett fiskeläge, aska, honung, malt, mogen banan och syrlig frukt typ passionsfrukt. Jag hittar även en ton av kaffe och ett inslag av blommighet.
Smak
Här kliver den goda fruktigheten - innehållande bl.a citrus, mogen banan och passionsfrukt fram och tar för sig. Den är väl balanserad mot den havssalta torven, tjäran och malten. Ett inslag av lavendel pockar på uppmärksamhet, som står i fin kontrast mot aska och läder.
Malt, kryddig ek inkl peppar, står näst på tur och även en dos lägereldsrök.
Avslut
Ett långt, havssalt och pepparkryddigt avslut med inslag av god frukt, torv, aska, malt och en diskret ton av lavendel. Eken torkar ur munnen och lägerelden stannar kvar extra länge.
Beskrivning / Sammanfattning
Bowmore 1989 22 YO Single Cask Bourbon Barrel, är en riktigt imponerande buteljering av Roger Svenningsson och hans Auld Rare. En premium whisky väl värd all uppmärksamhet. Dofter och smaker håller hög klass, det gör även komplexitet och fyllighet. Det har varit ett rent nöje att tillbringa en helg med denna välgjorda singelmalt och jag är uppriktigt glad över att jag har en 10 cl flaska sparad. Ge den rejält med tid i glaset - minst 30 minuter och gärna ett par droppar vatten, så bjuds du på en utsökt Islayupplevelse i favoritfåtöljen.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se