Recensionens detaljer

 
Highland Park Ragnvald
Whisky
Poäng 
 
91
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
23
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Orkneyöarns stolthet Highland Park, brukar sällan göra mig besviken. Jag minns fortfarande hur imponerad jag var när jag en helg fick provsmaka den mäktiga 25-åringen. Kärlek!

Ragnvald - som ingår i den sk. Warrior-serien och finns att köpa i vissa tax-free butiker för ca 4000 riksdaler, har jag varit nyfiken på en längre tid. Jag blev således riktigt glad när jag äntligen fick möjligheten att köpa ett sample av denna exklusiva singelmalt.

Ragnvald har till största del (60 - 80%) lagrats på europeiska ekfat och återstående del i amerikanska fat. Vi pratar naturligtvis om sherry och mer än hälften i 1st fill sherry casks.
Highland Park har använt några av sina allra finaste fat till Ragnvald och blandat yngre whisky med riktigt gammal och fin single malt, till denna speciella NAS-utgåva.
Dyrdropparna är inte kylfiltrerade eller färgade och buteljerade vid 44,6% alkoholstyrka.
Doft
En härlig, mjukt rökig och fyllig sherrynos med inslag av apelsin, cederträ, ljunghonung och farinsocker. Mmm, gillas! Jag känner även röda äpplen, vanilj, tobaksrök, choklad, en mineralisk ton, havssälta och sågspån. En komplex nos som jag kan sitta och lukta på länge, länge.
Smak
En fin oljighet bereder ut sig i munnen, innehållande mogna smaker av bl.a vanilj, finfina ekkryddor inkl peppar, choklad, mandlar, mjuk rök, sherry, den där speciella ljunghonungen som är så typisk för Highland Park, kanel och en välavstämd fruktsötma. Smakpaletten är i flera lager och fler och fler smaker dyker upp, vilket gör att jag inte vill svälja. Imponerande!
Avslut
Ett riktigt långt, värmande och uttorkande avslut där ljunghonung, fruktsötma, cigarraska och sherry, visar upp sig från sina bästa sidor. Även choklad, rök och vanilj tar plats och dröjer sig kvar länge. Faktum är jag jag känner smaken i munnen i ett par timmar efteråt!
Beskrivning / Sammanfattning
Att NAS-utgåvor kan vara bra visste jag redan om och tänker då på bl.a Glenmorangie Signet, men här har vi helt klart klivit upp några steg till på kvalitetsstegen. Ragnvald är en mäktig utgåva med komplexitet, balans, fyllighet och rundhet i både dofter och smaker. Jag gissar att innehållet av äldre whisky är stort med tanke på det imponerande slutresultatet. Jag kan inte uttala mig om Ragnvald är bättre än 25-åringen, då jag inte haft möjlighet att jämföra dom mot varandra. Jag kan dock tvärsäkert säga att detta är en mycket bra singelmalt, som förtjänar att plockas fram vid speciella tillfällen och avnjutas i lugn och ro. Rekommenderas varmt!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se