Recensionens detaljer

 
Balblair Vintage 1999
Whisky
Poäng 
 
86
Näsa 
 
23
Smak 
 
22
Avslut 
 
20
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Jag gjorde en parallellprovning av ett antal Balblair i helgen och faller pladask för denna whisky. Vilken kvalitet de jobbar med. Också fullständigt älskar att de släpper vintage snarare än ålder (eller NAS som börjar bli ännu vanligare). Deras whisky är ofärgad och utan kylfiltrering precis som jag vill ha den. Buteljeras numera också vid 46% vilket gör att den levererar smakerna ännu bättre och ger utrymme att experimentera med vatten själv.

Först ut 1999:an som finns i skrivande stund på systembolaget för 899 kronor.
Doft
Söt vanilj, malt och citrus, citron och mandarin. Det finns lite frukostflingor och halm. Massor med päron och lite plast. Denna är inte alls dum att sitta att dofta på. Den bygger upp förväntningarna så att säga.
Smak
Den anländer sött och ekigt med päron, citronskal och en antydan av bordssalt. Den blir ännu sötare då den utvecklas på tungan med florsocker, vaniljglass, päron- och citronsorbet. Eken blir mer intensiv med adderade toner av muskot som fortsätter in i avslutet.
Avslut
Finishen är medellång med muskot, citrus, svartpeppar, citronskal igen och något för bittert earl grey te där påsen legat i koppen något för länge.
Beskrivning / Sammanfattning
På något sätt stämmer hela upplevelsen. Det som känns på doften levereras i smak och avslut. Det är mest bourbonfaten som känns igen här trots att den troligen fått en finish på sherryfat. Hur lång hittar jag inget om. Svårt att hitta några sherrykaraktärer i den men den hade ju ganska tufft motstånd i och med att jag parallellkörde.denna 99:a mot den 23-åriga från 1990 och The Whisky Exchange smått legendariska fat 1343, first-fill sherry.

Poängintervall 85-88.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se