Recensionens detaljer

Poäng 
 
88
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Det är med spänning varje gång Lagavulin släpper sin Distillers Edition som är en sherry finish på Pedro Ximenéz fat. Den brukarfå ligga på detta sherryfat i ca: 2 år för att addera de söta tonerna från fatet. Detta är något som i regel alltid brukar bli braför denna utgåva även om det skiljer en del mellan de olika batcherna som för första gången såg dagens ljus 1997 med deras första utgåva som då lades på fat 1979.

Denna gång har jag tagit det från början till slutet och kört en så kallad H2H (Head to Head) mellan den första utgåvan och den senaste som i skrivande stund är 2015 års utgåva.

Och man kan säga att det har hänt en del genom åren då det är en hel del skillnader mellan dem båda men den håller fortfarande en hög klass om än annorlunda.
Doft
Jämfört med den första Distillers Edition 1979, möts vi här av en betydligt friskare doft.Mer marin i sin profil med sälta, aska, rök, citrus stick och tydligare ek och ingefära och på toppen hittar vi eukalyptus. Sötman finns där men den ligger mer och ruvar i bakgrunden.
Med tiden kommer apelsinen fram och lätta läder toner.
Smak
Medelfyllig och oljig inledning med tydlig sälta och rök. Kryddig ingefärs-ek, choklad och mer apelsin.
Mindre söt än 79:an men samtidig mer likheter mellan dem båda i detta register.Här kommer även lakrits med in i bilden och den friska tonen av mentol
Avslut
Medelfyllig och medellång eftersmak med sälta, aska, lägereld, bitter apelsin, choklad och russin. Ebbar ut i aska, söt ek och sälta.
Beskrivning / Sammanfattning
En något tunnare och friskare version jämfört med den första som Lagavulin släppte i denna serie (-79/97). Den äldre brodern hade betydlig mer influenser av sherry fatet än denna där vi här får mer av vad deras 12 åringar presenterar. Det är fortfarande en mycket bra whisky som pendlar något mellan de olika åren i kvalité men av alla de jag provat har de alltid levererat mer eller mindre bra till lysande.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
Ordna 
 
Udo Skrivet av Udo
januari 04, 2016
Mycket trevlig whisky.
Drack 2015 H2H med Lagavulin 12 special release, båda är väldigt kompetenta whiskies som båda delar många drag men samtidigt skiljer sig väldigt tydligt.
Personligen uppfattade jag denna som lite tyngre i smakerna, inget negativt i detta.
Oavsett, väldigt bra whisky som enligt mig landar på starka 90 p.
Som svar på tidigare kommentar

Rolle Skrivet av Rolle
januari 05, 2016
Har ju inte kört H2H mellan 12yo men som du säger och som jag även antyder finns det en del liknelser mellan dem båda och kanske mer uppenbart för mig då jag hade den första Distillers Edition som sparringparten. Den första var betydligt mer sherryfierad med mer söta och rom russin toner och betydligt mindre av de friska ek tonerna som årets utgåva har. Kontentan av detta är förmodligen att dagens sherryfat inte håller samma klass som förr i tiden och att då sherryn är betydligt tunnare i sin ton.

Detta behöver inte heller vara negativt outan ett personligt tycke men har man då som i detta fall två whiskies i samma serie mot varandra, blir det mellan dem som man bedömer och då hamnar den i mitt fall lägre än 79:an.

Mycket möjligt att den hade hoppat upp någon pinne om man satt själv med den (vilket jag i 98% av fallen gör) och inte blir påvisad en uppenbar skillnad.

Men som du skriver....Lagga DE är alltid mer eller mindre bra till lysande :)

2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se