Recensionens detaljer

Poäng 
 
89
Näsa 
 
23
Smak 
 
23
Avslut 
 
21
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
En prisad honung och vaniljbomb med imponerande balans och åldersangivelse.

Tummen upp för detta! Balvenie ersatte för några år sedan sina helt fantastiska 15-åriga single barrel med en 12-årig first fill. Efterfrågan på whisky har som bekant ökat och man har inte lager av gammal whisky som räcker för att täcka efterfrågan. Man har ju då möjligheten att istället släppa en No-age-statement (NAS) whisky för samma peng och på sätt öka produktion och försäljning i tider då efterfrågan är stor. Men inte Balvenie (eller åtminstone inte ännu) och det imponerar på mig. Kvalitetsmässigt då? Är den lika förträfflig?

Doft
Honung, vanilj och citronkola slår omedelbart mot näsan när man för glaset närmare. Påminner till stor del om den 15-åriga, kanske lite mer intensivt trots yngre ålder. Men jag måste testa dem parallellt för att vara säker. Efter en stund kommer också svaga kryddor fram. Svaga toner av kryddpeppar och vitpeppar vilka följs av ek, kornmalt, lite marsipan och övermogna päron.
Smak
Den anländer med honungssötma, florsocker och färsk frukt. Den blir krämigare på tungan då den utvecklas efter några sekunder med grillad smält marshmallow, mörk honung och Golden Delicious äpplen. Här finns också citrus toner långt bakom som balanserar sötman perfekt. Kryddigheten är nu helt och hållet nymortlad vitpeppar.
Avslut
Avslutet är varmt med tydlig honungssötma som en röd tråd från doften och smaken. Vitpeppartonerna blir mer intensiva, kornmalten tydligare och balanserar sötman bra. Citrusen har nästan försvunnit i avslutet som är lite kortare än önskat. Men det är bara att ta en ny zip så är det problemet löst.
Beskrivning / Sammanfattning
Ja denna är lika bra som 15-åringen. Den gjorde en kort men prisvärd visit på systembolaget under 2014 vill jag minnas? Den har även tunnats ut i europeiska webbutiker under året och är inte längre helt lätt att hitta. Det tycker jag är synd och vi får väl se om denna 12-åring kommer i nya upplagor.

Även om det inte stod uttryckligen på flaskorna så var de 15-åriga single barrel släppen produkter från väldigt bra refill cask. Och så länge fatet är aktivt så bidrar det till en bra whisky, Det faktum att den buteljeras vid 47,8% alkohol och utan kylfiltrering bidrar också sannolikt till intensivare smakprofil med mer kvarvarande oljor som löser aromatiska ämnen, den högre koncentrationen etanol hjälper också till att göra dessa lösliga utan att grumla whiskyn alltför mycket.

Jag är riktigt imponerad!

(Poängintervall 87-91)
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se