Recensionens detaljer

 
Old Pulteney 17
Whisky
Poäng 
 
88
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Old Pulteney 17 Years Old, var en av dom första singelmalter som fick mig att älska skotsk whisky. Hur står den sig idag när jag återvänder till den efter ca två år?

The Old Pulteney distillery är det nordligaste destilleriet på skotska fastlandet och man kan det här med att koka sprit av yppersta klass. Denna 17 åring har vunnit mängder av priser världen över. Vi pratar om en singemalt där huvuddelen av spriten har mognat i fd. bourbonfat och en mindre del - ca 10 procent, tillsatts som lagrats på Oloroso och PX-fat. Old Pulteney 17 yo buteljeras vid 46 procent och är vare sig kylfiltrerad eller färgad med sockerkulör.
Doft
Fina dofter av äpple och päron möter näsan, men även honung, ektoner, en väldoftande kryddpåse, russin och vanilj. En balanserad doftpalett.
Smak
Toner av gräddkola, äpple, päron, vanilj, torkad frukt och honungsmelon. Jag hittar även smaker av läder, malt och en angenäm sälta, som av smält smör.
Avslut
Ett behagligt och ganska långt avslut med vissa kryddtoner, ek och en litet smörig kolasmak.
Beskrivning / Sammanfattning
Old Pulteney 17 yo är en riktigt god och komplex whisky jag inte vill vara utan. Den imponerade första gången jag smakade den och har fortsatt att göra så. Priset ligger på 849 kronor och du hittar den i Systembolagets beställningssortiment med nr; 86999. Rekommenderas varmt.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se