Recensionens detaljer

Poäng 
 
92
Näsa 
 
23
Smak 
 
24
Avslut 
 
23
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Wemyss har släppt ett gäng Bunnahabhain och på senaste tiden några få på fatstyrka. Den förra (Kirsch Gâteau) försvann som en avlöning när den släpptes på systembolaget och verkade vara en riktig hit hos dom lyckliga som testat den.
Doft
Så mycket på en gång! Från en fruktig sida - som hintar om päronsplit, nätmelon, apelsinskal och en speciell äppelsort som är någonstans mellan sur och söt..
Till en annan sida - som är något jordigt och askigt inslag som är nära torv, men ändå inte.. Det finns också en sak som min kollega Roland har nämnt många gånger när det kommer till just detta destilleri - nämligen den speciella doften som uppkommer när man slår ett par stenar mot varandra och visst finns den doften här också. Övriga dofter - Lussebullar, sötlakrits, suddgummin.. Riktigt komplex!
Smak
Det börjar riktigt generöst i smak och alkoholstyrkan är helt spot on. Sötman uttrycker sig i en tyngre form som påminner mer om honung och champis. En söt ekighet med en stänk citronzest. Krämig gräddglass med ananassmak och havssalt överströsslat, tillsammans med mandel vid sidan om. Det är ju som rena desserten!
Avslut
Först så är det varmt i halsen utan någon specifik smak, men efter en sisådär tio sekunder så slår det tillbaka igen. Bittermandel a la finska pinnar, honung, söt aska och marshmallows.. Det varar länge, dessutom!
Beskrivning / Sammanfattning
En snabb sammanfattning skulle vara: Helgrym! En riktigt häftig whisky asså! Det är något mystiskt med Bunnahabhain. Jag finner vissa gemensamma nämnare hos både yngre whiskies - mycket mineraliska toner och också äldre ~25 år och uppåt - en kaskad från ingenstans av fruktiga, söta toner som interagerar med den mineraliska grunden som den separerar längre och längre ifrån med åren. Värt att nämna att jag finner detta som allra tydligast hos de bourbonlagrade Bunnas jag testat.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se