Recensionens detaljer

 
Hven Tycho's Star
Whisky
Poäng 
 
86
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
20
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Jag tittar skeptiskt på den låga alkoholhalten, då jag många gånger blir besviken över hur många whiskies tyvärr inte kan bära upp sin smak i detta format och istället slutar upp med att smaka utspätt och vattnigt. Vi får se hur denna kommer prestera i den bemärkelsen - man har ju trots allt haft fel fler gånger än en förr och tur är väl det ;)
Doft
Mörk och übersaftig chokladtårta av den mörkaste sorten som är generöst dekorerad med inlagda klementiner är det första som jag tänker på här. Det finns en härligt sotig ton som ligger bakom en väldigt fruktig profil. Svarta vinbär och diverse torkade frukter - främst aprikoser och ananas. Den är även aningen vinös (vitt) och har en fin, kryddig (är det den franska, mån tro?) eken.

Än så länge så håller sig doften väldigt bra, inga som helst känslor som får en att tänka på att den är nedvattnad.
Smak
Hmm, väldigt kul smak! Det börjar fruktigt, med den största fokusen på klementinerna som hänger med från doften. Körsbär, kanel, björnbär, de svarta vinbären från doften och konserverade frukter finns med i leken också. Efter bara ett par sekunder kommer en het munkänsla som får en att tänka på chilli och gör samtidigt att den upplevs mer alkoholstark än vad den faktiskt är enligt mig, snyggt..! Den sotiga tonen finns här med och bidrar med en robust grund bakom frukterna.
Avslut
Det som stannar kvar främst är den spännande, kryddiga eksmaken som har fått en stänk melass på sig. Sedan övergår kryddigheten till en mindre söt, dock behaglig bitterhet. Enligt mig en mer örtig känsla.
Beskrivning / Sammanfattning
Av de whiskies jag provat som jag vart medveten om har chokladmalt i sig så brukar jag ofta känna den karäkteristiska smaken av knäckebröd i ölsorterna det används i, t.ex stouts. Men även i Glenmorangies häftiga Signet. Däremot i Hvens buteljering så tycker jag att den artar sig helt annorlunda och uttrycker sig på ett mer komplext vis.

Ja och förresten, till min stora glädje så hade jag fel! Visst bar den upp sin smak!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se