Recensionens detaljer

Poäng 
 
86
Näsa 
 
21
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Klassiska Islay destilleriet Laphroaig firar i år 200-års jubileum med flera intressanta buteljeringar. Jag har som ni vet redan testat 2015-års utgåva av 10 Year Old Cask Strength och jubileums 15-åringen. Det blir nog noter på en eller två till i år. Jag passar dock på att sticka emellan med en av Laffes tax free utgåvor - Brodir, som betyder broder på fornnordiska.

Brodir är först lagrad på fd. borbonfat och har sedan slutlagrats på europeiska ekfat som tidigare innehållit portvin. Denna batch som släpptes förra året är en NAS utgåva. Whiskyn är inte kylfiltrerad eller färgad och har buteljerats vid 48% alkoholstyrka.
Doft
Gummislang och Laphroaigs traditionella doft av plåster inleder doftresan. Sedan härlig tjära och havssalt torvrök. Jag hittar även ett stråk av väldoftande läder, citrus och fruktighet som av mjuk persika eller aprikos. En vattendroppe lyfter fram och mjukar upp dofter/smaker.
Smak
Islaysältan och en gansk stor portion torvrök känns direkt i munnen. Ett torrt inslag av aska dyker upp och så även uttorkande ektoner tillsammans med malt. Vidare känner jag lakrits, en diskret fruktighet i form av grönt äpple, citrus och honung. Rödvinssötman finns där med, fint balanserad mot dom torrare inslagen och den havssalta torvröken.
Avslut
Ett torrt och litet värmande avslut med svartpeppar på läpparna, kryddiga ektoner, aska, malt och en liten fruktigt söt rödvinstwist på slutet. Nice!
Beskrivning / Sammanfattning
Visst kan NAS utgåvor vara bra, det bevisar Laphroaig med Brodir som är fint balanserad och riktigt god. Alla typiska Laffeinslag ingår tillsammans med en fin portvinstwist som dels ger en rödaktig färg på whiskyn, men framförallt ger ett inslag av fruktig sötma som fungerar mycket bra. Den här godingen vill jag allt ha i min samling!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se