Recensionens detaljer

 
Caol Ila 25
Whisky
Poäng 
 
87
Näsa 
 
21
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Dags för ett besök på ön Islay igen och denna gång till destilleriet Caol Ila (uttalas Kull Ila).
2010 släpptes denna 25-åring för första gången och även om den inte finns att köpa på Systembolaget, hittar du den ibland på diverse auktionssajter och i nätbutiker. 14 000 flaskor gav denna batch som är nedvattnad till 43% och som tyvärr även verkar vara färgad.
Doft
Havssälta och torvrök tillsammans med sötfruktiga dofter inleder. Jag känner citrus som av apelsin tillsammans med ett inslag av gräs. Vanilj finns där också och så även lakrits, läder och kanel. Den långa lagringstiden har skapat en intressant balans mellan havssalt torvrök, fruktig sötma och fina kryddor. En god doftpalett om än litet diskret.
Smak
Smakmässigt är det mer utlevande med baconsälta, torvrök, kryddor inklusive fina peppartoner och god fruktsötma. Smörig gräddkola dyker upp och jag tycker mig även känna ett inslag av viol. Just baconsältan kan ibland bli väl framträdande i vissa Caol Ila buteljeringar enligt undertecknad, men här ligger den på en bra nivå även om den är tydlig.
Avslut
Ett medellångt och gott avslut där baconsälta samsas med torvrök, fruktsötma, uttorkande ektoner och kryddor. Jag anar även en svag vaniljton.
Beskrivning / Sammanfattning

Caol Ila har skapat en riktigt trevlig whisky med denna 25-åring, som är både välbalanserad, myndig och mungod. Det får mig att undra hur den hade smakat vid högre alkoholstyrka - låt oss säga 46% och utan den eländiga karamellfärgen? Jag hoppas att det kommer en sådan framöver. Trots mina anmärkningar är Caol Ila 25 en whisky jag gärna skulle ha i mitt skåp.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se