Recensionens detaljer

Poäng 
 
85
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Enligt Galateas hemsida tillverkas Kilkerran Single Malt av det nyrestaurerade Glengyle Distillery i Campbeltown, systerdestilleri till Springbank. Med nyinvigningen av Glengyle 2004 fick Campbeltown sitt tredje destilleri och återupprättade samtidigt sin status som eget whiskydistrikt. (Det tredje destilleriet är Glen Scotia)

2009 lanserades Kilkerrans serie Work in Progress (WIP). De limiterade utgåvorna mognar på olika fattyper och buteljeras år för år fram till 2016 då whiskyn har blivit 12 år gammal. Från och med 2013 tappas en bourbonfatlagring och en sherryfatlagring varje år.
Jag har alltså testat Sherry Wood som lagrats på sherryfat i 11 år. WIP 7 gav 12000 flaskor som buteljerades vid 46% och har inte färgats eller kylfiltrerats.
Doft
Friska och syrliga dofter av grönt äpple och rabarber inleder. Med några droppar vatten och minst 35 min i glaset, mjuknar och öppnar sig doftpaletten en hel del. Ett fint sherryinslag träder fram tillsammans med bl.a kanel, banan, toffee och något som påminner mig om skumgodis.
Smak
En välbalanserad sötma där bl.a körsbär ingår. Vidare känner jag smaker av god ljunghonung, sherry, ljus choklad och torv. En välkomponerad kryddpåse ingår även där pepprigheten är diskret men god. Lite mer rundhet och fyllighet hade varit pricken över i:et.
Avslut
Avslutet är medellångt med kryddiga och uttorkande ektoner. Peppar värmer litet på läpparna och en viss nötighet håller sig framme. Även ett diskret rökinslag visar sig på slutet.
Beskrivning / Sammanfattning
Ja det här var verkligen en trevlig överraskning! WIP 7 Sherry Wood är komplex i både dofter och smaker. Whiskyn är fint balanserad, lättdrucken och riktigt god. Jag saknar dock litet fyllighet och rundhet i smakerna, kanske kommer det med ytterligare lagrade år? Kilkerran WIP 7 Sherry Wood kostar 499 kr på Systembolaget, vilket får anses vara mycket prisvärt!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se