Recensionens detaljer

Poäng 
 
92
Näsa 
 
25
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Denna 23 åriga whisky från 1989 buteljerades för några år sedan i 1800 exemplar (ca) och släpptes för några månader sedan på systembolaget. Den kostar 1799 kr och ja, mycket pengar men det vill jag nog påstå att jag är beredd att betala för den trots allt.

Testade denna parallellt med 200-årsutgåvorna Cairdeas 2015 och den nya 15-åringen. De hade faktiskt inte en chans mot denna doft och smaksensation (framförallt doften är bland det bästa jag nånsin registrerat i mitt luktcentrum).
Doft
Den tunga fenolrika torvröken som karakteriserar Laphroaig går inte att ta miste på här. Den slingrar sig sida vid sida med något som jag uppfattar som en textil ifrån en vindtät jacka, eller canvastyg, någon organisk polymer av något slag.. Inte något jag normalt plockar upp i whisky men gud vilken fantastisk kombination. Här finns också mycket mineral och det handlar om både salt och flintsten. En mjuk och välbalanserad kryddighet av nejlika och faktiskt lite kardemumma. Här finns dessutom fruktkompott med citron och päron som de tydligaste inslagen.
Smak
Då den anländer på tungan är det ju framförallt den uppkäftiga torvröken som gör anspråk om platsen på smaklökarna tätt följd av mineralnoterna. Efter några sekunder utvecklas den mot bitter-syrlig frukt, citron-lakrits polkagris och salmiak. Den är väldigt medicinal med det klassiska hostmedicin-bettet från Quilla Simplex, det finns bivax med salt och peppar och krämig maltighet som väver ihop hela upplevelsen i gommen.
Avslut
Ett välbalanserat avslut med nya kryddor vid sidan om nejlika, nämligen kanel och kryddpeppar tillsammans med torkade aprikoser och vanilj finns bakom mineraler och den kraftfulla medicinala torvröken, faktiskt kraftigare än väntat för en 23-åring. Här finns salt (faktiskt bordssalt snarare än saltvatten som annars hade varit att vänta sig) som breder ut sig på sidorna av tungan och även något som jag bäst kan beskriva som saltad mörk choklad.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag blev väldigt imponerad av denna 23-åring som fullständigt körde över 200-års firandet på Islay. Både Cairdeas och 15-åringen blev väldigt tysta bredvid denna gigant. Jag tillhör egentligen inte den skaran som betalar närmar 2000 kr för en whisky. En flaska med dryck kan inte vara värd så många timmars arbete men här är jag fundersam. Jag kan nog tänka mig byta ganska många slitsamma arbetstimmar för denna upplevelse igen. Riktigt bra i min gom.

Poängintervall 88-92
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se