Recensionens detaljer

 
Benromach 15
Whisky
Poäng 
 
86

Whisky

Tastenote titel
Benromach når nu 15 år och lanserar sin första 15 åring sedan övertagandet av Gordon & Macphail. Lagrad på en blandning av ex. bourbon och sherry fat.
Beskrivning / Sammanfattning
En svagt rökig creme brulee näsa. Söt och något stängd till en början, vanilj och torkad frukt som ett brev på posten efter att man läst vilka fat som använts. Den tar fart efter en liten stund i glaset och saker och ting börjar hända. Jag får en ganska tydlig referens från faten men kan inte bestämma mig för vilket fat som fått mest plats här. Bourbon eller sherry!?? Jag låter denna frågan förbli obesvarad.

I smaken kommer de fruktiga tonerna fram med aprikoser, apelsin och något mer udda smak i en bittermandel. när jag tar en tredje sipp så dyker en mer kryddig gom fram. Den levererar dessutom ett uns av torvrök men bara såpass att man kan förnimma det, faktiskt ganska elegant skruvat av master blendern här. Sedan är det helt klart sherry faten som dragit det längsta strået i smaken. De har verkligen lyckats laborera fram en balanserad 15 åring här och trots nervattnad till 43% så tycker jag att den levererar ganska väl.

Slutligen så ger den ett balanserat och stabilt intryck men det blir inga hallelujah moments för min del. Den är en riktigt trevlig dram som man kan plocka fram när som man bara vill njuta och inte bli blåst av stolen. De 899:- kronorna som den landar på hos systembolaget tycker jag är lite i överkant och även om det kanske inte är en förmögenhet och du säkert inte skulle bli besviken så finns det en hel del i denna prisklassen som slår denna 15 åring på fingrarna. I detta fallet hade jag nog hellre satsat mina pengar på 10 åringen.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
Ordna 
 
Magnus Hillman Skrivet av Magnus Hillman
juli 11, 2015
Låter som en klassisk Benromach i mina öron. Har inte testat den men 10-åringen är redan väldigt bra och jag vet inte om jag tycker att den verkligen behöver mer tid på fat. Bra reflektion av whiskyn som vanligt Patrik!
Som svar på tidigare kommentar

Putte Skrivet av Putte
juli 12, 2015
Du har nog rätt i att 10 åringen känns ganska färdig som den är och jag tror inte att 15 åringen är en fortsättning utan en helt ny blend från Benromach.

Jag ska köra den mot 10 CS så får vi se hur det utvecklar sig :)
2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se