Recensionens detaljer

(Updated: juni 05, 2015)
Poäng 
 
88

Whisky

Tastenote titel
Liquid art är tillbaka med en purfärsk release och denna gång från det relativt okända Glentauchers.

Sedan Chivas Brothers tog över Distilleriet runt 2005 så har det hänt ganska mycket och det börjar nu dyka upp en del buteljer lite här och där. Nästan all malt som görs går rakt ner i Ballentines blends och det finns ännu så länge ingen officiell single malt buteljering från distilleriet. Av det som blir över efter att blenderna fått sitt är väldigt lite men en del av det som trots allt säljs har hittat sin väg ut på den oberoende buteljerararnas marknad.

På senare år har det börjat dyka upp flera buteljer från olika buteljerare från detta destilleri. Vi har provat några stycken och måste säga att det är en mycket spännande malt.
Beskrivning / Sammanfattning
Doft: Citrusstark, fruktig och nötig näsa som slår ganska hårt i näsborrarna vid första mötet. Fortsätter med vaniljcreme, hallonbåtar och efter en liten stund matas näsan med en nu ganska påtaglig papaya och ananasjuice. Här känns det som att bourbon faten har fått en viktig roll i utvecklingen och att eken inte fått ta kommandot för mycket. Oerhört fruktig näsa. Nästan som att lukta på någon typ av torkad fruktkompott med alla tänkbara torkade frukter.

Smak: Först något torr men sedan mer söt och pang på med massor av fruktiga toner. Den känns väldigt fyllig och elegant i sin presentation. Ananasen är där och ganska tydlig dessutom. Det är först här som Eken gör sig något mer påmind. Mot slutet finns en liten strävhet men det är inte mycket utan den levererar hela vägen.

Eftersmak: Något sträv mot slutet men utan att störa för mycket. Väl balanserad då man får mycket med sig från dofterna i smaken. På det stora hela en riktigt bra malt med hög kvalitet.

Sammanfattningsvis: En riktigt bra dram som Liquid art presenterar som sin femte buteljering. om möjligt är detta lite för mycket av tropiskt godis för min smak. jag gillar fruktiga whiskys men detta är på gränsen till att bli för mycket. med detta sagt är det inte alls en dålig dram, tvärtom. Glentauchers visar tydliga kvaliteter och min nyfikenhet har tänts rejält kring detta destilleri under senare tid och denna är inget undantag. Jag kommer definitivt att fortsätta leta nya och intressanta Glentauchers buteljeringar.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
Stefan PN Skrivet av Stefan PN
juni 07, 2015
En spännande buteljering och välskrivet som alltid.
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se