Recensionens detaljer

 
Ancnoc 18
Ancnoc 18 Het!
Whisky
Poäng 
 
88

Whisky

Tastenote titel
Ett relativt nytt tillskott till Ancnocs standardserie. Den är tyvärr inte tillgänglig i Sverige just nu, men däremot i Storbritannien för ca 700-800 motsvarande svenska kronor. Lagrad på sherry och bourbonfat, till skillnad från 16-åringen som lagrats endast på bourbonfat som referens.
Beskrivning / Sammanfattning
Doft: börjar först "dammigt" och anonymt. Känner igen denna profilen från t.ex Old Pulteney. När glaset står bredvid mig känner jag att doften utvecklas riktigt fort och att den döljer något som hintar till en fruktbomb.

Och mycket riktigt är det precis vad den bjuder på efter ytterligare några minuters luftande! En explosion av äpplen i olika former, främst fyllig äppelmos, syrliga granny smiths och även en speciell söt-sprakande känsla som påminner om äppelcider. Den är även ganska maltig och något godisaktig som vita vinegums. Apelsinskal. Skumbanan. Den blir mer generös ju längre man doftar på den..!

Smak: En lätt konsistens bär med sig toner av äppelcider, äppelmos och apelsinskalen från doften och ackompanjeras med ugnsbakade päron och vindruvor. Något beskt också. Omogna citroner?

Eftersmak: Lämnar kvar ett oljigt täcke i munnen med smak av enbär och citronerna från smaken, dock söta denna gång och den stannar kvar ett bra tag.

Helhetsintryck: för att vara ärlig så hade jag höga förväntningar på denna, då Ancnoc ofta presterar väldigt högt i mina smaklökar. Den här var ungefär vad jag hade tänkt mig - dock inget mer, inget mindre.

Ancnoc i sig har många fina guldkorn som jag inte skulle ha problem att rekommendera till andra: 12, 16 och definitivt tushkar.. Ja, även 22-åringen är ett säkert kort för den som gillar söta godistoner och till en viss del lite blommiga toner i form av gyllene vätska :)
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
Ordna 
 
TES13 Skrivet av TES13
mars 07, 2015
Tushkar likte jeg også godt :-)
Som svar på tidigare kommentar

WhiskyBenke Skrivet av WhiskyBenke
mars 08, 2015
Ja, visst är den fin! :)
2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se