Kostnad, kvalitet och profit! Hur hänger det ihop? Den senaste tiden har vi sett en mängd höjningar av priser på den svenska marknaden och men också internationellt. Med den ständigt ökande efterfrågan så kommer prsiet att spela en allt viktigare roll för vad vi kommer att köpa. i denna debatten så kommer konsumenterna att vara förlorare i ena änden och vinnare i en annan. Aldrig har vi sett så många nya distillerier se dagens ljus som de senaste åren och efterfrågan på whisky verkar inte minska utan det är snarare tvärtom.
Tittar man närmare på hur det ser ut på marknaden idag så pekar priserna spikrakt uppåt och i princip alla höjer priset kraftigt på sina utgåvor. Inte minst så märks detta på Systembolaget. Vi kan ta ett exempel. Highland Park releasade sin under 2013 sin senaste 25 åring som vid lanseringen i Sverige i början av 2013 kostade c:a 2300:-. Idag c:a två och ett halvt år senare kostar den 3995:- vilket alltså skulle innebära i det närmaste en fördubbling. Många andra malter har haft liknande utveckling och fortsätter det så här kommer vi inte att kunna köpa så värst mycket ålderswhisky från de skotska distillerierna.
Vad är det som händer i branschen?
Vad är då anledningen till de kraftigt höjda priserna? Svaret på detta är lite svårt att ge på rak arm. Frågar man agenterna så är det stor brist på ålderswhisky och det är främst i begreppet ålderswhisky som höjningarna syns. Vänder man sig istället till distilleribranchen så säger många där att det finns ett överflöd av whisky. Att de kommande åren kommer att skörda offer då det idag produceras långt mycket mer whisky än vad som efterfrågas. Så när den whiskyn som produceras i stora mängder idag kommer att bli aktuell för marknaden så är det bäst att köpkurvan hos konsumenterna följer samma mönster annars kommer stängningar att bli ett faktum. Ur detta kommer det minst attraktiva man kan tänka sig. Att man släpper ut en massa medioker whisky och pressar ner priserna för att bli av med sina stora lager. Det händer faktiskt även i Sverige där jag har svårt att förstå varför en distilleri som Mackmyra låter en whisky som MACK by Mackmyra ens komma ut. Ja den är billig, men nej den är inte speciellt god! Till råga på allt så säger Mackmyra själva att den går att blanda med is eller soda!!? Hur låter det i dagens Whiskysverige och vilka signaler sänder det till konsumenterna? Det stavas samma sak här. Mackmyra har överproducerat och tvingas ut med mediokra produkter för att få in pengar och kunna fortsätta sin produktion.
Ett lysande exempel på motsatsen
Vi vänder istället blickarna till USA där en av de mest eftertraktade Amerikanska varumärkena i Pappy Van Winkle går åt andra hållet. Eller kanske sitt egna håll om man hellre uttrycker det så. Varje år så släpper de ut sina exclusiva utgåvor under hösten och de inte bara släpper dem i väldigt små kvantiteter de sätter även ut sina RRP som tyder på att någon annan tjänar de stora pengarna!??
Det är äkta vara till det pris som de själva tycker är rimligt. Men när de når handeln har handlarna lagt på massor med påslag för de vet att folk kommer att köpa det ändå. För att inte tala om vad som sedan händer på auktionerna. Någonstans är det ändå filosofin som är det viktiga här. Att Pappy gänget anser inte att det ska kosta mer än så här för riktigt bra bourbon!?? Så frågan lyder alltså tillsist om Highland Park anser att 3995:- är ett rimligt pris för deras 25 åring.
Å priserna på Pappy då?? Ja ni får döma själva om de är rimliga eller inte!?