Recensionens detaljer

Poäng 
 
86
Näsa 
 
20
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Ung Whisky från Gotland, hur bra kan det bli? Faktiskt otroligt bra för att vara en treårig whisky.
Doft
Visst finns här ungdom i doften, men också en härlig kryddighet med inslag av läder, tallbarr och såpa. En lätt rökighet kommer fram, en salt rök skulle jag säga nästan lite åt Springbank-hållet och söta gräddiga Werthers Original.-
Smak
Whiskyn anländer milt och försiktigt men med en uttalad sötma, farinsocker möter kolasås. Ungdomligheten finns kvar men långt ifrån någon råhet här. Här finns en balans som är utöver det vanliga när det gäller ung whisky och förutom Kilchoman har jag svårt att hitta en lika balanserad ungdom ur smakminnet just nu (Octomore har inte en chans). smakutvecklingen på tungan är långsam men kryddorna börjar växa till efter en stunds rullande i gommen. Här finns tydlig sälta långt fram och sträcker sig till ungefär mitten av tungan. Svartpeppar och mjölkchoklad kommer också fram, bra balanserad med lätt vaniljrök som fortsätter in i avslutet.
Avslut
Avslutet är medellångt skulle jag säga, svartpeppar märks snabbt men här finns andra kryddor också, som kanel…hmmmm….svårt att sätta fingrarna på vad mer men kakao definitivt men vi talar milda toner av detta. Lite sötlakrits och barbecue sås spelar i bakgrunden och här finns en uttalad matighet (lite umami tror jag bestämt). Citronskal och svartpeppar lämnas kvar långt bak innan den försvinner ner i Mordor.
Beskrivning / Sammanfattning
Sammanfattning, silkeslen elegans med härlig kryddighet för en sådan ung whisky. Skulle faktiskt vilja påstå att det bland de bästa treåringarna jag druckit.

Poängintervall 84-87
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se