Recensionens detaljer

 
Kilchoman Machir Bay
Whisky
Poäng 
 
86
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
19
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
En ung bra standardrökis!

Den jag har i skåpet är den första utgåvan av Machir Bay som kom 2012. Har faktiskt aldrig testat några av de nyare utgåvorna men det måste ju ske snar inser jag. Det hade varit kul att testa dem parallellt och det kan vara en utmaning att hålla en konsekvent kvalitet på ung whisky i relativt sett små batcher. Men jag tror ärligt att Kilchoman klarar det. För när det kommer till kvalitet hos whisky håller Kilchoman - precis som Kavalan, Amrut och Penderyn - värdsklass på ung whisky. Här finns ett säkerställt samband mellan dessa kvalitetsdestillerier och han heter Dr James Swan. Man kan nog inte misslyckas när man heter så.
Doft
Man känner utan tvekan att det handlar om ung sprit men väldigt balanserad sådan. Krämig malt och vanilj dyker upp i doften. Frukostflingor och vanlijkex finns också där bakom den råa salta torvröken och även rökt honung och citron tittar fram.
Smak
Den anländer sött på tungan med en krämig rökighet, ganska våt rök initialt samspelar med den krämiga malten. Efter ett fåtals sekunders rullande i gommen utvecklas smakerna mot peppar och lakritspulver, mer vanilj och citron kommer också fram bakom en intensiv torvröksgardin. För här snackar vi ändå ung rå rök som är ganska svår att dölja och de bakomliggande smakerna måste verkligen kämpa för att komma upp till ytan. Men jag älskar den verkligen.
Avslut
Avslutet orkar inte riktigt hålla alla smakerna kvar utan röken dränker de övriga som förtvivlat drunknar i torven, svartpeppar och lakrits är de som lyckas hålla sig kvar längst och malten börjar spreta för att hålla dem kvar.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag tycker verkligen att detta är en riktigt bra produkt. Jag vet många som inte håller med mig. Det är klart att Kilchoman inte riktigt än är framme och slåss med de etablerade Islaydestillerierna. Men ska jag välja mellan ung Kilchoman och ung Ardbeg, vilket verkligen är fallet med de flesta släpp från Ardbeg numera, så väljer jag Kilchoman alla dagar i veckan.

(Poängintervall 85-87)

Cheers!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se