Recensionens detaljer

 
Craigellachie 23
Whisky
Poäng 
 
91
Näsa 
 
24
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
En serie helt unika kvalitetsprodukter som måste testas!

I höstas släpptes några olika Craigellachie som 13-,17- och 23-åriga versioner hos valda whiskyförsäljare, samt en 19-åring som släpptes för travel retail marknaden. Alla buteljerades vid 46% och utan "onödig" kylfiltrering.

Jag kom över 13-, 17- och 23-åringen från Belgien och testade dessa parallellt. 13-åringen finns idag på systembolaget (nr 488) och kostar 399 kr vilket gör den till en av de mest prisvärda whisky jag sett i Sverige de senaste 10 åren.

23-åringen är utan tvekan den mest komplexa av de tre och skiljer sig avsevärt från 13- och 17-åringen.
Doft
Wow! komplexitet är ordet man söker här. Det första som slog mot näsan var någon typ av plast och akrylfärger. Sedan kommer nästa doft-peak (om man får säga så), frukt möter nötter. Torkade äpple-skivor, apelsiner och persikor möter rostade hasselnötter och mandel. Här finns också kryddor, muskot mest framträdande men också blandade pepparkorn, svartpeppar, grönpeppar och vitpeppar i den ordningen. Aromatisk ek från fatet, och vanilj samt massvis med mineraler.
Smak
Den anländer milt och försiktigt på tungan som en väldigt integrerad upplevelse. Här finns en vaxighet och bitter honung som associerar till en bit vaxkaka från en bikupa.

Svårt att separera upp smakerna inledningsvis (som förväntat av en komplex whisky) men under tiden den utvecklas i gommen släpper den smaker i flera lager vilket visar att detta är en kvalitetsprodukt med massor av äldre whisky i.
Maltsocker och kryddor följs av äppelsyra, äppelcidervinäger, sedan lätt pepprade valnötter, citrongräs och citronmeliss. Mineralnoterna finns hela tiden i bakgrunder och smakerna omfamnas av akrylplasten som håller ihop lagerna och fortsätter in i avslutet. Låter konstigt? En fantastisk upplevelse i alla fall.
Avslut
Massor av smaker finns med avslutet, viskositeten och oljigheten görs ig påmind då avslutet är långt och ihållande. Omfamnade av mineral och plast, så kommer äpplen igen och aprikoser, de lätt pepprade valnötterna finns med och avslutas med örter. Är det citronmeliss igen? Ja, jag tror faktiskt det.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag hoppas verkligen att det dyker upp fler whiskies i denna kategorin. Detta är en whisky man sitter under lång tid med och funderar. Den kräver både ensamtid och tid med andra whiskybröder och -systrar att diskutera med. Detta är helt min typ av whisky.

Jag gillar att Dewars utmanar Diageo och de andra stora producenterna av single malt. De har också släppt en 12-årig (nr 85568, 479kr) och 25-årig Aultmore i samma serie kan man väl kalla det. En 21-årig finns också släppt för travel retail marknaden. En Royal Brackla serie är på intågande inom kort. Hoppas någon av dem lever upp till denna.

(Ranking intervall 88-93)


Cheers!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se