Recensionens detaljer

 
Nikka Tsuru 17
Whisky
Poäng 
 
86

Whisky

Tastenote titel
Nikka Tsuru 17 skall vara en blandning av whisky från Yoichi, Miyagikyo och Nishinomiya vilket samtligaklngår i Nikka portföljen. Det sistnämnda stängdes 1999 och merparten av Nikka Coffey Grain utgåvorna kommer från detta destilleri. Namnet Coffey kommer från de pannor som bär samma namn: Coffey Continuous Still som är samma sak som Patent Still eller Kolonnpanna. Finns massor att skriva om detta men nu är det sälva whiskyn vi skall prata om.

Utgåvan komme ri två olika utgåvor som ni ser på bilderna och vilken jag har i glaset låter jag vara osagt då det är ett sample som jag fick skickat till mig...tackar vederbörande för samplet :)
Beskrivning / Sammanfattning
Färg:
Bärnsten

Doft:
Söt maltig ingress med den typiska japan karaktären som för mig liknar en blandning av
cederträ, lätt limstick, kanel och med en mineralisk touch. Med tiden anländer dill och tankar till chipsen ligger när till hands.
I sötman hittar vi honung tillsammans med torkad persika, apelsin, vanilj och i mellan skiktet pryds husstilen med grain inslag på ett mycket trevligt sätt. Doften är medelfyllig, elegant och med bra balans.

Smak:
Len och söt start med torkad persika, honung och vanilj. Detta bryts snabbt upp och kryddan anländer av ingefära, kanel och ek.
Grain inslaget är mer tydligt här vilket bidrar till en mer kryddig spannmåls karaktär och sötman i botten ligger fint på tungan.

Eftersmak:
Medellång eftersmak med fortsatt kryddighet. Ingefära, ek och kanel blandas med torkade frukter, honung, bitter choklad och mint.

Sammanfattning:
En trevlig whisky som när man doftar säkert kan lura många om att det är en blend vi har i glasen.
En sofistikerad näsa som övergår i mer attityd både i smak och eftersmak.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se