Recensionens detaljer

Poäng 
 
83
Näsa 
 
21
Smak 
 
21
Avslut 
 
20
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
King Car Whisky - Conductor, är den första buteljeringen från King Car Group som inte fått namnet Kavalan. Ja just det Kavalan från Taiwan som slagit ner som en bomb i whiskyvärlden.
Jag har tidigare testat Kavalan Sherry Oak och Kavalan Solist Sherry Cask, och blivit mycket imponerad av destilleriets kunskaper. Vi pratar om riktigt tunga sherrybomber med en hel del exotisk frukt och annat spännande i både dofter och smaker.

King Car Whisky Conductor, är en precis som solisten och Sherry Oak en sk. NAS-utgåva. Den har lagrats i fd. sherry, bourbon och vinfat. Det är inte helt lätt att få fram info om lagringen, så helt säker är jag inte. Malten är inte kylfiltrerad och har buteljerats vid 46%.
Doft
En exotisk fruktnos bestående av bl.a banan, mango, ananas, persika, men även grönt äpple och päron. Sherrydoften är tydlig och svävar fint över hela doftpaletten. Jag hittar även inslag av bl.a kanel, ingefära, ektoner och russin. En välkomponerad och väldoftande näsa.
Smak
Dom exotiska frukterna märks först, sedan kommer ekkryddor och en fin pepprighet åkande. Det finns även ett intressant inslag av trä, men jag är lite osäker på om det är polerat trä eller någon form av fernissat trä? Intressant är det hur som helst. Vanilj, sherry och kokos gör sig påminda. En viss bitterhet balanserar upp fruktsötman på ett bra sätt.
Avslut
Peppar ökar i intensitet och värmer skönt i gom och kinder. Det medellånga avslutet innehåller även uttorkande ek, sherry, exotiska frukter och ett litet blommigt inslag.
Beskrivning / Sammanfattning
King Car Whisky - Conductor, är en riktigt trevlig singelmalt som borde tilltala många entusiaster. Nej, den är inte lika bra som Solist Sherry Cask - men inte heller lika sherrytung. Conductor är faktiskt mer lättdrucken och jag kan tänka mig att den fungerar extra bra nu under sommaren, med sin lättare stil. Balansen är bra i både dofter och smaker, och det litet bittra inslaget balanserar upp fruktsötman på ett bra sätt. En något ung, men trevlig whisky.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se