Recensionens detaljer

Poäng 
 
86
Näsa 
 
21
Smak 
 
21
Avslut 
 
23
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Old Pulteney har sedan väldigt tidigt i min whiskyhobby legat mig varmt om hjärtat. Jag tror att den tredje helrörsflaskan jag köpte var en 12-åring som jag fullkomligt älskade vid den tiden. När de släpper singelfat så blir man ju genast nyfiken, då det verkar vara ganska begränsat (jämfört med säg Glenlivet eller Bunnahabhain), även i I.B-världen. Hepp, nu kör vi!

There's an English version in the comments!
Doft
Som de flesta whiskys från Old Pulteney så får man lufta dem bra länge tills de öppnar sig fullt ut och denna var verkligen inte en avvikelse. Här var det syrligt och mineraliskt. Blöt strandsand möter ingefära. Vitpeppar möter chili. Plåster och Lim (Karlssons klister). Sura, gröna äpplen (i godisform), blöt cement och vaselin tillsammans med pepparrot..! En väldigt unikt doftande whisky, tycker jag!

När glaset står en bit ifrån mig så får jag små pustar av sockerbitar (skumgodiset, inte riktiga varan alltså).. Även symaskinsolja??
Smak
Wow! Spritsig och eldig!! sylvass munkänsla! Det är som att dricka piri piri, men fortfarande inte på ett obehagligt sätt. När man väl kommer genom den hetsiga piri pirikänslan så bjuds det på ugnsbakta päron, omogna röda äpplen dränkta i sirap och äppelcider (inte den svenska söta saken). Och där kom ingefäran tillbaka också..!
Avslut
Äpplen med sirap från smaken följer med här tillsammans med en maltig sötma, samtidigt som en rökpuff träder fram med chilinötter.. Väldigt längesen jag drack en whisky som är såhär söt i just eftersmaken.. Intressant!
Beskrivning / Sammanfattning
Bra balans. Fatet var inte så närvarande, men det gav ju plats för många andra spännande smaker. Detta kan nog ha varit den svåraste whiskyn att sätta poäng på hittills för mig, just för att den är så pass annorlunda. Det är en relativt dyr whisky (2999:- på SB), så det blir samtidigt en fråga om det är värt sitt pris eller inte. Jag tänker inte yttra någon åsikt om detta, men däremot så tycker jag att du bara måste prova den om du får tillfället.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
WhiskyBenke Skrivet av WhiskyBenke
april 20, 2016
Old Pulteney has been in my heart for a very long time. Actually, If i remember this correctly, the third full-sized bottle I have ever bought was an Old Pulteney 12 Y.O and god, I loved it back when this drink was a new thing for me. This distillery doesn't release so many single casks, O.B and I.B (compared to say, Glenlivet or Bunnahabhain) so I always get curious when one comes out.

Nose
From my experiences, whiskies from Old Pulteney always need a solid 30 min - 1 h of aeration in order to make 'em sing. Nothing different with this one! Generally, there are acidic and mineral-y notes here. Wet, sandy beach meets ginger. White pepper meets chili. Band aids and glue. Sour, green apples (not the real thing, more like the synthetic taste you get from candy). Wet concrete and Vaseline and.. Even horseradish..! Well, that's a first! This is a very interesting nose!

Taste
Whoa.. Would you look at that! The mouth feel is all fizzy and fiery! Like drinking piri piri, but not in a bad way. There is a fruity side also - oven baked pears, unripe red apples dipped in syrup, apple cider (not the sweet gooey stuff we have in Sweden).. Is that the ginger coming back from the nose again?

Finish
The apples dipped in syrup tagged along here as well, together with a malty sweetness. I actually feel a smokiness and chili nuts here as well. It's been a while since I've tried a whisky with an aftertaste this sweet.. Interesting!

Overall impression
After those 27 years, the cask wasn't overly present, but I felt that this actually made other tastes shine through. Personally, I would say that this whisky is probably the hardest one to review to this day, just because it is so different from what I usually drink. Considering the price (~€330), the question always comes up - is it worth it or not? I can't say yes or no, but I strongly recommend you to try it if you get the chance.
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se