Recensionens detaljer

 
Tomatin - The Legacy
Whisky
Poäng 
 
77
Näsa 
 
19
Smak 
 
19
Avslut 
 
19
Balans 
 
20

Whisky

Tastenote titel
Tomatins arv - helt klart prisvärd.
Doft
Doften var ganska lätt och frisk och bjöd en något träig doft. Denna kan komma från virgin oak-faten, eller nyeksfaten som man kanske skulle kalla dem på svenska.
Här fanns även sötma, citrus och vanilj. Sötman utmärkte sig framförallt i form av ananas enligt mig.
Smak
Munkänslan var något spritig men när denna lagt sig fanns här en sötma i form av framförallt konserverad ananas. Ananasen var betydligt mer påtaglig här än i doften. Jag kände även lite eksma och lite syrlighet, kanske kan det vara citrusfrukt.
Avslut
Eftersmaken var ganska lång med sötma och en viss kryddighet.
Beskrivning / Sammanfattning
Denna Tomatin var min första whisky från detta Skottlands största destilleri (källa systembolaget.se).
Detta var helt klart en mycket prisvärd whisky då den i dagsläget endast kostar 325 kronor på Systembolaget.
Skulle Tomatin låta denna ligga och lagras något längre och den spritigheten som finns därmed dämpas skulle detta vara en whisky att räkna med enligt mig. Man har verkligen lyckats med smakerna.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se