Recensionens detaljer

(Updated: januari 03, 2016)
Poäng 
 
85
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Bättre sent än aldrig. Jag borde naturligtvis ha skrivit om Cairdeas 2015 för länge sedan, men flaskan gömde sig längst bak bland alla samples och jag har pga det glömt av den.

Nåväl. Jag inleder då 2016 med med ett av mina favoritdestillerier och deras årligen återkommande buteljering "Cairdeas". 2015 års utgåva från 200 års jubilerande Laphroaig har lagrats ca 12 år på first fill bourbonfat. Man har till skillnad från tidigare år använt eget golvmältat korn och destillerat det i dom minsta pannorna. Detta för att få en fruktigare smak och försöka att efterlikna hur Laphroaig tillverkades för ca 200 år sedan. Whiskyn har sedan lagrats i det berömda No 1 Warehouse, som ligger vid havet och buteljerats vid kralliga 51,5 procent. Singelmalten är som sig bör, vare sig kylfiltrerad eller färgad med sockerkulör.
Doft
Härligt mjuka och fylliga dofter av salt torvrök och den för mig karakteristiska lukten av plåster inleder. Sedan fin fruktighet där bl.a röda äpplen visar sig. Vidare hittar min nos även vanilj, aska, citrus, en diskret kryddighet och gräddkola. En imponerande och komplex nos.
Smak
Oj, här händer det saker! Fruktsötman ligger på en bra nivå och fungerar fint tillsammans med den salta torvröken. Smakpaletten bjuder på krämighet samtidigt som svartpeppar, salt, nejlikor, och chili resolut tar plats i munnen och dansar loss rejält på mina smaklökar. Häftigt!
Avslut
Ett ganska så långt och torvrökigt avslut där sältan tar stor plats. Citrus, malt, aska och brinnande ved visar sig också. Tyvärr är fruktsötman och gräddkolan nu lite väl diskret.
Beskrivning / Sammanfattning
Laphroaig kan det här med singelmalt, inget snack om den saken. Cairdeas 2015 är en intressant buteljering som tar oss tillbaka till destilleriets rötter och hur whiskyn då tillverkades.
Jag tillhör dock dom som överlag gillar litet sötare malt och tycker att Laffes buteljeringar Brodir och PX Cask är riktigt lyckade. Cairdeas 2015 kommer inte riktigt upp på samma nivå som dessa två, även om den för all del är både välgjord, häftig och välsmakande. Så som så ofta när det gäller vårt älskade livets vatten, handlar det om tycke och smak. Gott så.

Ps. Vattning tycker jag inte tillför något positivt då Cairdeas 2015 blir för utslätad.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se