Recensionens detaljer

 
Kavalan Sherry Oak
Whisky
Poäng 
 
84
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
20
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Kritikerrosade Kavalan från Taiwan brukar få whiskyintresserade att nicka gillande. Destilleriet har med sina utgåvor Solist Bourbon Cask och Solist Sherry Cask skaffat sig ett mycket gott rykte bland singelmaltälskare. Kavalan Sherry Oak är en nedvattnad version av just Solist Sherry Cask, buteljerad vid 46% alkoholstyrka i denna batch.
Doft
En tung och härlig sherrydoft grabbar direkt tag i mitt luktsinne. Sedan kommer dofter av mörk, bitter choklad, kanel, suddgummi och svavel. Jag hittar även inslag av bl.a marsipan, vanilj, nötter, fikon, russin och ek. Jodå, visst känner jag igen komplexiteten från Solist Sherry Cask.
Smak
Dofterna fortsätter i smakpaletten. Peppar, marsipan, mörka druvor, kanel och melass - en söt smak som jag alltid hittar i mörk rom. Vidare känner jag kryddig ek och även den bittra mörka chokladen tillsammans med ett inslag av färsk tobak.
Avslut
Ett torrt och värmande avslut som tyvärr tar slut lite väl fort. Ja vissa smaker som den uttorkande eken, chokladen, tobaken och värmande pepparn dröjer sig kvar, men det mesta av fruktigheten och sherryn försvinner väl fort. Ett svårbedömt avslut.
Beskrivning / Sammanfattning
Kavalan kan det här med whisky och Sherry Oak är en intressant buteljering. Nej den är inte fullt lika bra som Solisten som är en häftigare och alkoholstarkare åktur, men Sherry Oak är ändå komplex och fint balanserad i dofter och smaker. Det jag saknar något i Sherry Oak (och även i Solist) är fyllighet och rundhet i smakerna, något som ofta kommer med ett större inslag av äldre whisky. Förutom det så är det två styva tummar upp för Kavalan Sherry Oak.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se