Recensionens detaljer

Poäng 
 
82
Näsa 
 
19
Smak 
 
21
Avslut 
 
22
Balans 
 
20

Whisky

Tastenote titel
En oberoende buteljerare vars "Small Batch"-serie bjuder på vissa släpp som kan vara helt fantastiska. Detta kombineras med ett lurigt destilleri som många har åsikter om. Hur ska detta sluta?
Doft
Även om denna whisky inte längre är typisk för sin region (eller ja, tillverkas överhuvudtaget), det vill säga trippeldestilleras, så vill jag tycka att jag ofta känner samma lätta, fräscha stil, men också samma bas - grästoner med många former av exotiska frukter. Vi snackar ananas (främst), nätmelon och bananer. Allra längst bak är det något som påminner om blöt wellpapp, låååångt bak dock, som tur är. Det är en lätt stickighet i näsan som ger lite extra liv i doften och man får vara försiktig när man sticker ner snoken i glaset!

Men efter att glaset har värmts i handen i några minuter så eskalerar den ovvannämnda stickigheten till en nivå som mig att fundera på om det är aceton som legat på fat (det inte bara känns, utan tillochmed doftar som det..!).. Va fasen hände där!?
Smak
Hmm, det första jag lägger märke till är den något udda konsistensen som upplevs som fint grynig.. lite som att jämföra grädde med havremjölk..! Här händer något.. Smakerna blir mycket mer komplexa och.. Udda! Profilen är inte alls densamma som doften. Här möts vi istället av lite mossa och granbarr.. Tillsammans med sträva och kemiska toner av bananskal, en del bittra och syrliga apelsinskal.. Och där har vi wellpappen igen..
Avslut
Sötman avtar och det närmsta man kommer skulle nog vara omogna apelsiner med ananasen som kommer tillbaka.. Hmm.. Där försvann wellpappen med.
Beskrivning / Sammanfattning
Tja.. Så jag har upplevt folks erfarenheter kring Littlemill i allmänhet är skämt om hur dålig sprit de producerar. Jag vill definitivt tycka att deras släpp är väldigt ojämna - vissa bra, vissa okej och en del helt vedervärdiga..! Denna trodde jag var påväg att bli en vedervärdig en, men slutade upp som ok i min bok, just för att det fanns saker som var mycket lovande, samtidigt som något från andra sidan skalan tog över ibland.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se