Recensionens detaljer

Poäng 
 
85
Näsa 
 
21
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Höglandsdestilleriet Balblair som är beläget i närheten av byn Edderton grundades 1790 och är ett av Skottlands äldsta. Det som är lite speciellt med Balblair är att man anger årtalet som singelmalten skapas och läggs på fat, 1990 i detta fall.

Vintage 1990 First release är en sk. Travel retail utgåva och har lagrats 19 år i amerikanska fd bourbonfat. Whiskyn buteljerades vid 46% och är inte färgad eller kylfiltrerad.
Doft
Inledningsvis friska citrustoner av apelsin och citron. Efter en halvtimmes luftning i glaset och två droppar vatten, öppnar doftpaletten upp sig och mjuknar. Min näsa hittar nu även malttoner, vanilj, mjölkchoklad, grapefrukt och diskreta ekkryddor.
Smak
Ekkryddigt och gott med ett blommigt inslag. Honung visar sig ihop med vanilj och en något diskret men fin fruktsötma. Malten finns där och även mjölkchokladen.
Avslut
Ett värmande och litet torrt medellångt avslut där kryddigheten stannar kvar tillsammans med vitpeppar. Uttorkande ektoner känns i kinderna och malten bereder ut sig i munnen.
Beskrivning / Sammanfattning
Detta är mitt första möte med Balblair och visst lockar det att prova fler. Vintage 1990 First release är välbalanserad i både dofter och smaker. Jag hade dock önskat mig några uns mer sötma och oljighet, men det är en snyggt komponerad whisky väl värd att köpa.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se