Recensionens detaljer

(Updated: september 27, 2015)
Poäng 
 
91
Näsa 
 
23
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Wemyss Malts är en skottsk oberoende buteljerare som har sitt säte i Edinburgh. Likt SMWS (The Scoth Maltwhisky Society) namnger man sina utåvor med en kortfattat namn som beskriver innehållets huvudsakliga karaktär som tex. Honey Spice (förmodligen en honungssöt kryddburk som Bamse säker skulle haft som favorit om han nu skulle byta ut dunderhonungen mot whisky) Drift Wood etc. etc.

När deras utgåvor väljs, göres detta av en panel som leds av ingen mindre än den högst renomerade profilen vi har i detta ämne: Charles MacLean.

Wemyss Malts släpper inte bara Single Malt utan även Blended Malt.
Oftas håller deras utgåvor 46% men då och då släpps Cask Strenght (fat starka) utgåvor vilket den jag idag har i glaset. De använder inga färgtillsatser och inte heller kylfiltering vilket är som sig bör.

Denna släpptes april 2015 till ett pris av 1748 SEK och tyvärr tog den slut snabbt.
Doft
Vi möts av en fylligt, rund och söt sherryfrukt ridå med tydliga inslag av romrussin, kolaknäck och farinsocker och mörk fudge.
Initialt låter detta som en sockerbomb men här finns kryddiga inslag av ingefära och lätt nyans av vitpeppar med i presentationen vilket bryter upp den söta och mörkstämda fruktigheten.
I bakgrunden hittar vi lite lätta torra toner av läder, mörkrostade kaffebönor. Med tiden utvecklas även nyanser av örter som ligger och ruvar i det torra registret och ovanpå detta en fräsch skvätt med apelsinskal.
En välbalanserad, finstämd och mycket fruktig sherry nos med lagom dos av krydda, lätta torra lädertoner och helt befriad från svavel/krut.
Smak
Fyllig munkänsla med tydlig sherry karaktär. Följer i princip samma linje som doften med romrussin, kolaknäck av något mer bränd karaktär och farinsockret hänger på.
Här kickar dock eken in mer och vi får tydligare kryddighet och de mörka lädertonerna får större plats vilket gör käften lätt torr.
Här skulle jag också kunna skriva manchestertyg, men frågan är om någon annan än jag satt och tugga på föräldrarnas gamla snurr fåtölj när de var små och dessa var ”inne”!?!
Mer inslag av apelsin och även grönt te. Och som jag finner typiskt i de flesta Bunnor jag provar, även en nätt mineralisk nyans.
Smaken är som doften fast vi har knäppt upp knappen på skjortan ett par knappar vilket jag även hade hoppats på……schnyggt!
Avslut
Lång och medelfyllig eftersmak med sherry, kakao, romrussin, och apelsinskal med fortsatt kryddig och mer läderinfluerad.
Dock inget som spelar över det andra utan allt hålls på ett engagerande sätt. Här finns även inslag av lätt sälta.
Klingar ut i en gräddig mocca ton, kakao och romrussin.
Beskrivning / Sammanfattning
Detta är en riktigt bra sherry balja med stor portion frukt och bra nivå på jordiga inslag och helt befriad från svavel, krut, ruttna ägg eller vad er referens må vara. Den är helt klart tung i sin profil och man kanske inte drar i sig fler än 1-2 på raken, men man vill nog inte heller att det skall sina för snabbt i flaskan när man väl öppnat den.
Detta är tredje gången jag provar denna och den hoppade faktiskt upp en poäng i eftersmaken där jag första gången tyckte den var lite väl sträv.
Inget som var till något problem denna gång.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se