Recensionens detaljer

Poäng 
 
87
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Kilchoman 10th Anniversary Edition är en limiterad utgåva för att fira 10 är som destilleri. Den släppes i samband med årets festival Feis Ile och den information som lämnades till konsumenterna, var att denna ebart gixk att köpa på destilleriet. Som tur är har vi Clydesdale här i Sverige som är importörer för Kilchoman och de är duktiga på att förse oss med flaskor på det mesta och även denna utgåva. Antar att de dels har ett ba munläder och att vi Svenskar ligger bra i till för Islay destillerierna.

24st flaskor kommer som webbsläpp den 10 september 2015.
Doft
Direkt upphälld möts vi av en ganska stöddig näsa med tydliga ek inslag, torv och citrus toppat av en frisk havs vind. 10 minuter senare har de friska inslagen fått uppackning av en vaniljton tillsammans med exotiska frukter som persika, torkad banan och en sträv ton som jag förknippar med kärnorna från vindruvor. De friska och kryddiga ek inslagen, för uppbackning av brända majskorn och efter ännu längre till tror jag bannemej att herr päron slinker förbi i frukt registret. En frisk, medicinal och torvig doft med understödd sötma och fruktighet.
Smak
Medelfyllig munkänsla med söt inledning men här hoppar de kryddiga ek inslagen upp och det blir rejält kryddigt tillsammans med sälta
och detta på ett underhållande sätt. De stäva vindruvskärnorna består och här kommer även en lätt örtig nyans in. Fortsatt tydlighet av torv.
Skulle önskat mer av de exotiska inslagen vi hade i doften
Avslut
Lååång och medelfyllig eftersmak med torv, sälta, ingefära, och gröna vindruvor. Klingar ut i en lätt gräddig ton av trä, citrus, nätt vanilj och aska och långt bort mörk choklad.
Beskrivning / Sammanfattning
Presenterar bra i alla registren med tydliga och fina ek lager tillsammans med en uppfriskande marin ton. Finns viss saknad av vad doften utlovade i de andra registren men på det hela en mellan kaxig whisky som säkert växer ju mer du provar den. Jag har läst att vissa tycker att den har en överrepresenterad örtig karaktär i smaken vilket dragit ner. Detta var dock inget jag störde mig på under de tre gångerna jag suttit med denna i glaset och jag kan ha svårt när det inslaget tär för stor plats.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se