Recensionens detaljer

Poäng 
 
86
Näsa 
 
23
Smak 
 
21
Avslut 
 
20
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Det sjunde och sista Work-in-Progress släppet från Kilkerran som har producerats av Glengyle destilleriet sedan 2004. Vi har kunnat följa detta pågående arbete sedan några år tillbaka och i mitt tycke har Kilkerran verkligen gått från klarhet till klarhet. Nästa år släpps det färdiga arbetet och är således inte längre något progressande.

I somras lyckades jag knipa några flaskor av detta släpp på både sherryfat och bourbonfat. Nyheten för i år var att bourbonfatet släpptes vid fatstyrka 54.1% och sålde slut otroligt snabbt. Några flaskor var från början ryktade att komma till Sverige och systembolaget men nådde aldrig hit. Däremot kom den sherrylagrade i augustii 2015 och finns i skrivande stund att få tag på.
,
Doft
Fruktigare än tidigare Kilkerrans tycker jag, söt banan, apelsin och röda äpplen finns där. Mineral och välbalanserad torvrök gör sig synliga tillsammans med en komplex kryddighet där kanel är tydligast urskiljbar. En riktigt rund vaniljton finns med liksom honung, farinsocker och rom-russin. En makalös doft, kanske den bästa jag känt i någon Kilkerran tillsammans med förra årets bourbon wood släpp.
Smak
Den anländer elegant och välbalanserat för en så pass ung whisky som det ändå handlar om. Bordssalt på tungspetsen och en honungs-sötma som fortsätter intensifieras när whiskyn utvecklas på tungan. Här kommer också russin, flintsten och gula äpplen in.

Med vatten kommer mer citrus in i profilen tillsammans med lite mynta.
Avslut
Avslutet är också det välbalanserat med blandade kryddor, torr kanel och svartpeppar blir tydliga liksom en hint av torvrök och mineralsalt. Mineralen hänger kvar sist i svansen.
Beskrivning / Sammanfattning
Om jag testat denna blint hade jag förmodligen misstänkt att detta var en whisky som lagrats både på ex-bourbon och ex-sherry fat. Inte minst från den runda vaniljtonen som jag normalt associerar med bourbonlagrad whisky. Kanske det är att de sherryfat som använts varit av både amerikansk och europeisk ek? Jag vet inte? Vanillin-liknande tanniner kan ju komma även från europeisk ek.

Tidigare har jag hållt bourbonfaten som bäst i Kilkerrans släpp men detta året är det väldigt svårt att ranka den ena bättre än den andra. Det var verkligen inte det jag trodde med tanke på att bourbonfatet dessutom släpptes vid fatstyrka.

Poängintervall 85-88.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se