Recensionens detaljer

Poäng 
 
87
Näsa 
 
23
Smak 
 
21
Avslut 
 
22
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Var lite skeptisk när man ville ersätta den i mitt tycke väldigt trevliga 18-åringen med en 15-åring vid lägre styrka. Men det är så tiderna är nu. Lagerna av äldre whisky börjar sina och något måste man ju fylla flaskorna med. Och en whisky som är 15 år gammal är faktiskt inte alls fy skam, en stabil och respektingivande ålder tycker jag. Men hur beter den sig i glaset?
Doft
Torvrök och bitter citrus är det första som slår mot näsan när jag lyfter glaset. Visst, här finns ju också maritima inslag som havssälta och lite tång. Den är också ganska matig, det är någon rätt som tillagas, något grillat kött med lime marinad. Sötman är också framträdande, här finns söt vanilj och florsocker, lite honung också tror jag? Och torrt gräs! Bakom all rök förstås.
Smak
Den anländer ganska syrligt men milt i gommen, syrlig rök och mild citron. Den utvecklas dock snabbt på tungan mot mer bitter citrus, citronskal, grapefrukt och rökt lakrits. Torvröken ökar en aning i intensitet för att snabbt åter minska och bli mildare, sötare och körs förbi av citron igen. Här handlar det om Ajax rengöringsmedel med citrondoft men också citrongräs och florsocker. Det som dök upp i doften återkommer igen i smaken, i olika lager, väldigt snyggt balanserat och detta gillar jag verkligen. Elegant är nyckelordet här.
Avslut
Avslutet handlar om torvrök, medicinal torvrök, lite plåster kommer in, citronmarmelad och Quilla Simplex hostmedicin med lakritssmak.
Beskrivning / Sammanfattning
Det handlar här om ett ganska stort släpp av flaskor (ca 72000 st) så även om det är limiterad utgåva så lär det finnas kvar ett tag framöver. Jag imponerades verkligen av dess balans och visst 43%. Den anlände väldigt milt, fanns inte mycket utrymme att experimentera med vatten men den höll verkligen måttet redan vid denna relativt sett låga alkoholhalt. Om det finns så mycket smaker, som så elegant balanserar varandra redan vid denna styrka finns det egentligen ingen anledning att buteljera vid högre. Precis som att faktist 10-åringen levererar redan vid 40%. Det är inte alla märken som kan konkurrera med det.

Sedan håller jag absolut med min malt-broder Stefan PN (doggiztyle) att en version vid fatstyrka hade varit precis hur intressant som helst.

Jag testade denna parallellt med den 23 åriga vintage-Laffen från 1989 och den nya Cairdeas som också hjälper till att fira 200-års jubileum tillsammans med denna 15-åring. En sådan vertikalprovning bidrar till att man verkligen kan hitta nyansskillnader i de olika släppen av samma märke. Rekommenderas om tillfälle ges.

Poängintervall 85-88p.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se