Recensionens detaljer

 
Craigellachie 17
Whisky
Poäng 
 
87
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
En kraftfull och balanserad 17-åring.

I höstas släpptes några olika Craigellachie som 13-,17- och 23-åriga versioner hos valda whiskyförsäljare, samt en 19-åring som släpptes för travel retail marknaden. Alla buteljerades vid 46% och utan "onödig" kylfiltrering.

Jag kom över 13-, 17- och 23-åringen från Belgien och testade dessa parallellt. 13-åringen finns idag på systembolaget (nr 488) och kostar 399 kr vilket gör den till en av de mest prisvärda whisky jag sett i Sverige de senaste 10 åren.

17-åringen är fruktig dessutom lättillgänglig och snäll för att vara Craigellachie.
Doft
Komplex fruktighet, äpplen och päron men också melon och konstgjord banansmak och mineral. Jag tänker mig lite flourtabletter med banansmak eller bananlack som man fick påstruket hos tandläkaren när man var yngre. Rabarber finns här, med lite strösocker, milda ektoner, muskot och mandel, basetts vingummi och en kraftfull blommighet som talar för att det finns en hel del estrar i likhet med många japaner och jämngamla Bruichladdich.
Smak
Den anländer krämigt, med både beska och sötma i bra balans. Päron, rabarber och lätt pomerans kommer i olika etapper på tungan under smakutvecklingen. Här finns också florsocker, bra med vanilj och lätt lätt rökighet långt bak på tungan.
Avslut
En del av frukterna hänger med i avslutet men avslutet inleds med en ganska kraftig attack av nymald svartpeppar på tungan, detta följs av vanilj, citron juice, söt peppar och även lite grapefrukt (eller om det är rabarb-beskan som hänger kvar) om än kortvarigt.
Beskrivning / Sammanfattning
En bra dram att sitta och analysera smaker med. Min flaska hade en del proteinutfällning i sig, vilket inte ser så smakligt ut men i mina ögon en kvalitetsstämpel. Doftmässigt påminner den en del om bra Bruichladdich i samma ålder tycker jag (16- och 18-åringar som jag smakat) framförallt i blommigheten. Detta försvinner lite i smaken och även om doft och smak inte helt överensstämmer profil-mässigt är detta en whisky med imponerande kvalitet.

(poängintervall 85-88p)

Cheers!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se