Recensionens detaljer

 
Box The Explorer
Whisky
(Updated: maj 24, 2015)
Poäng 
 
88
Näsa 
 
23
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Så har det då blivit dags att recensera den tredje delen i The early days collection. Den 5 juni 2015 är det lansering och vi har fått chansen att prova denna exclusivt i förväg. Tack till Hasse och Roger för att vi fick komma till er på er hemmaplan för att prova och ta in atmosfären direkt vid distilleriet. Jag har även skrivit ett längre blogg inlägg om vårt besök på distilleriet som du hittar under bloggar uppe i menyn.
Doft
Det som slår en först är den fantastiska mognaden trots sina endast dryga 3 år. Den maltiga tonen med hö och dammig lada finns där i grunden och skvallrar om ursprunget. Vanilj, päron och torvrök som slingrar sig fram mellan lager av citrusfrukt med grape och apelsin. Efter en liten stund i glaset kommer en mer bränd söt crème brylee lik doft fram. mmm jag gillar detta. Trots sin ringa ålder har den en mycket stor och vuxen doft och jag tycker att Roger lyckats mycket väl med i denna batchen som i förhållande till de första två är mycket större och på dryga 10 000 flaskor. Det stora antalet gör det så mycket svårare att lyckas och jag tycker Roger har gjort väl avvägda val här och lyckats hitta bra fat som lirar mycket väl tillsammans i denna buteljering. I Explorer har han kunnat laborera med allt från ny ek från både Sverige och Ungern samt ex. bourbon fat. Han har ju många fat att välja på men ganska liten variation i ålder. I explorer får också det rökiga receptet mer plats och står för en bit över hälften av innehållet.
Smak
Först citronlakrits i en något typisk ung Islay stil. Vanilj och fortsatt citrus lurkar på tungan och blommar ut i en härligt söt sotig rök. Jag upplever den som ganska pepprig och de 48,3% som den har känns faktiskt som lite mer. Otroligt egentligen att man lyckas kram ur så mycket på så få år. Jag jämför med tidiga Kilchoman som ofta höll enormt hög klass redan i sina unga år.
Avslut
Eftersmaken är len men med ett visst motstånd från bourbon eken med en typisk pepprighet som i den unga islayrök stilen. Det får inte glömmas bort att detta är en mycket ung whisky och bör inte bedömas med jämförelser mot fat som fått dryga 10 år på nacken. Men det i åtanke tycker jag ändå att Explorer når nya höjder för Box. Pioneer var ganska tvär i kanterna. Challenger utmanade och Explorer vinner matchen. Kanske inte lika bra som Festival butlejen från förra året men det är inte långt borta.
Beskrivning / Sammanfattning
Den 5 juni lär vi få veta exakt vad det är för fat då Box sällan utelämnar någon information i sina buteljeringar. Det blir nog inget kaos vid lanseringen denna gången och flaskorna ska nog räcka i alla fall några dagar. Jag är rätt säker på att inom ett par dagar är alla 10 000 borta och det skulle inte vara oväntat om de också stiger en del i värde på andrahandsmarknaden redan inom något år.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se