Recensionens detaljer

 
Talisker 10
Whisky
Poäng 
 
85

Whisky

Tastenote titel
Med risk för att verka enformig så recenserar jag ännu en Talisker, men det är svårt att låta bli när kärleken för detta destilleri sitter så hårt om hjärtat! Denna gång så är det den klassiska tioåringen som är under luppen.
Beskrivning / Sammanfattning
Doft: Äppelcider, vitpeppar och dessutom lite spritsig i näsan.. Ungefär som när man sniffar i sig svartpeppar av misstag. Den milda rökdoften som man förväntar sig från ovannämnda destilleri finns här, dock inte lika jordig och söt som sina äldre syskonbuteljeringar, utan aningen mer kolig. Fortfarande så är karaktären tydlig och det råder ingen tvekan om vart detta kommer ifrån. So far so good..

Smak: Det inleds med en lite tunn munkänsla, som också är lite spritig och aningen rastlös. Samma rökighet som finns i doften gör sig påmind här, men längre fram i profilen. Passionsfrukt, halvsöt malt och vaniljfudge.

Eftersmak: Medellång. Jordig rök kommer fram, tillsammans med malt och ingefära. Vaniljfudgen blir syrligare och går över till en slags vanilj/citrussås.

Helhetsintryck: jag har haft både turen och äran att få testa åldersstigna Taliskers och det finns många skillnader, bland annat att de olika smakerna/dofterna är mer integrerade och allmänt sötare i de äldre släppen. Men! Karaktären går ju dock inte missta, inte ens i den unga och pigga tioåringen.

Denna flaska kan man köpa på systembolaget för sig till ett pris av 409 kr (art.nr 411), eller också i olika 20cl-paket. Bland annat Classic Malts Gift Pack (art.nr 20247) som innehåller just Talisker 10, Lagavulin 16 och Cragganmore 12. Enligt mig så är detta paket en väldigt angenäm introduktion till vad maltwhisky har att erbjuda.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se