Recensionens detaljer

 
Balvenie Tun 1509
Whisky
Poäng 
 
90
Näsa 
 
23
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Balvenie kör vidare med större tunnor:

Efter den fantastiska Tun 1401 serien som Balvenie nu har pensionerat så har man släppt sin nya 1509 som är ett mycket större fat än 1401. Detta menar Balvenie folket har gett David Stewart Master blender ett ännu bättre utrymme att skapa storverk än han hade med 1401. Låt oss kolla lite på den första 1509:an
Doft
Den är ganska fruktig och lite nötig i första mötet med doftsinnet och jag upplever den som ganska kraftig trots sina lite låga 47,1%. Apelsin och vanilj när vi gräver djupare och efter en stund får den nästan en smörig ton och gräddkola dyker upp. Jag gillar detta. och där finns ett djup och en komplexitet som tyder på en hel del ålderstigen whisky.
Smak
Lite torr till en början men blommar ut rejält efter bara ngn sekund i ett crescendo av frukt och vanilj som tar sig genom en slöja av en ganska tydlig ekreferens. Det skulle kunna bli ett fall här om eken hade fått ta över men det gör den inte. Den stillar sig och kvar finns en lite sötare touch av apelsin och skumbanan samt något annat som jag inte kan sätta fingret på.
Avslut
Avslutet är långt och den liksom slingrar sig genom halsen och bjuder på en hel del sötma men också ett visst motstånd från ekträt. Jag kan t.o.m. känna mot det absoluta slutet lite körsbär och det drar faktiskt åt smaken i dr.pepper läsk.
Beskrivning / Sammanfattning
En mycket trevlig dram som kanske inte riktigt ger samma fantastiska intryck som 1401 tappningarna men det är inte långt ifrån och det borde tilltala Balvenie fansen.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
TES13 Skrivet av TES13
januari 04, 2015
Herlig beskrivelse! Jeg håper jeg får anledning til å smake denne på Cinderella :-)
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se