Recensionens detaljer

 
The Glenlivet Alpha
Whisky
Poäng 
 
87
Näsa 
 
23
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
En udda fågel som dök upp och gick åt som smör i solsken när den släpptes på systembolaget i mitten av 2013.
Doft
Frukt, päron och vanilj i framkant. Här finns också en citrondoft som mer och mer dominerar allt mer som man doftar. Man kan även känna ett liten ton av salvia och som jag uppfattar det lite jordig. Lönnsirap dyker upp som en ny referens efter ett tag. Kan även förnimma en lite maltigare ton som kan tyda på en viss ungdomlighet med tydliga kopplingar till råvaran.
Smak
Vid första träffen upplever jag att den är ngt spritig, sedan kommer citrus och vanilj samt återigen ganska mycket päron. Rejält med krydda efter ytterligare en stund. Kan även känna lite chillikrydda som kommer mer och mer mot slutet.
Avslut
Avslutet är långt men saknar kanske lite finess. Krydda och framför allt chilli som min mesta referens. Finns även en del päron mellan lagren av kryddighet mot slutet.
Beskrivning / Sammanfattning
Glenlivet har här grävt fram några riktigt intressanta fat i sina gömmor och dessutom ramat i det hela med en riktigt snygg förpackning. Tyvärr så kanske förpackningen och den hysh pysh som florerade i samband med släppet förtog själva innehållet något. Spelar ju mindre roll att flaskan är snygg, det gäller ju att leverera på insidan också.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se