Recensionens detaljer

 
Big Peat X-mas 2014
Whisky
Poäng 
 
89
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Här kommer den, återigen! Det årliga släppet från den oberoende buteljeraren Douglas Laing – nämligen big peat X-mas. Denna rackaren är en blandning av diverse destillerier från Islay, däribland Ardbeg, Caol Ila, Bowmore och till och med en andel av det superhypade Port Ellen – hur mycket den andelen består av kan man nog låta vara osagt. Detta är tydligen den bästa utgåvan enligt Big Peats facebook-sida. Detta påstående skall allt prövas ;)

And here it comes again! The annual release from indie bottlers Douglas Laing: Big Peat X-mas. This vatting is a mix of different Islay-whiskies. Among them are Ardbeg, Caol Ila, Bowmore and the ever so elusive Port Ellen – a good question would be: how much of the latter. According to Big Peats Facebook page, this edition is supposed to be the best one yet. Let’s see if there’s any truth in that statement, shall we ;)
Doft
Jodå, här doftar det Islay-rök på långt håll. En väldigt komplex näsa med inslag av vit choklad, brända tändstickor och grape. Jag vill tycka att vissa signaturdofter från olika destillerier tittar fram i denna sås, bland annat vitpepparn från Caol Ila och en speciell ton jag ofta känner i Bowmore som lagrats på bourbonfat - en blandning av ajax och handdesinfektion enligt mig.

Oh yes, I could smell the Islay-peatiness a mile away! This nose is very complex and has notes of white chocolate, burnt matches and grape. I must say that some certain distillery-characteristics are fairly easy to find here: white pepper from Caol Ila, and a particular note that I commonly find in Bowmore’s that have been matured in bourbon casks – ajax floor cleaner, and hand sanitizer.
Smak
Oj, här kommer en kryddig, örtig profil fram, som jag ofta känner hos Ardbeg. Det förekommer också äpplen, kanel, citrus och tjärpastiller. Här tycker jag att alkoholstyrkan har hittat rätt nivå. Det värmer i munnen och halsen, nästan så att man längtar till en kall, regnig höstdag.

A spicy mouthfeel with a herbal taste, something I most oftenly relate to in Ardbegs. There are also apples, cinnamon, citrus and sweet tarpastilles. The abv has a very pleasant strength here. It warms your throat and tummy. Makes me long for a cold, rainy autumns day.
Avslut
först börjar den med starkt besk malört som lugnar ner sig nästan med en gång och ger plats till mycket mer: eukalyptus, peppar, den där örtiga ardbegtonen, viol, torvrök, krut.. Även eftersmaken är riktigt komplex.. Något jag är ovan vid.

At first it starts with a very bitter note of wormwood that settles down quickly and gives room for a whole lot more: eucalyptus, different peppers, the herbal Ardbeg-y taste again, violets, peat smoke, gunpowder.. Just like the nose, the finish is very complex too. Something I’m quite unused to.
Beskrivning / Sammanfattning
Det här är en väldigt spännande och komplex whisky som jag tror har något för de flesta Islay-älskare. Ett stort tack till Clydesdale som stod för sample. Big Peat X-mas kommer inte finnas tillgänglig i Sverige förrän i november, men å andra sidan så är det ju lägligt att ha på sin önskelista till jul ;)

This is a very exciting and complex whisky that I think will please the most fans of Islay. A big thanks to Clydesdale for the sample. Big Peat X-mas will not be available in Sweden until november, but on the other hand – there’s enough time to have it on your wish list for Christmas ;)
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se