Recensionens detaljer

 
Balvenie 17 Peated Cask
Whisky
(Updated: augusti 18, 2014)
Poäng 
 
81
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
18
Balans 
 
20

Whisky

Tastenote titel
En rökig Balvenie?!? Jodå...denna utgåva har alltså fått en finish på fat som tidigare innehållit rökig whisky. Den har även legat på så kallade Nya Amerikanska Fat som aldrig tidigare varit fyllda med t.ex bourbon whiskey.
Att lägga en finish på fat som tidigare innehållit rökig whisky har gjorts av flera destillerier som normalt inte har rök i sin produktion b.la Old Pulteney med sin Vintage 1990 (som jag även har gjort en tastenote på här) vilket i det fallet föll mig i smaken. Jag gillar normalt Balvenie och detta skall bli intressant.

Denna tastenote gjorde jag tillsammans med en kollega i branschen på Whisky Saga: Tone Øhrbom
Dock var hennes variant i en 48,7% utgåva och min i 43% då det gjordes två varianter av denna.

Här kommer min upplevelse av det hela
Doft
Först ut är sötma med fruktiga inslag av torkad frukt som aprikos tillsammans men en stänk vanilj. Sedan kommer röken och den är av jordig och ask karaktär. I bakgrunden lurar en doft av dijon senap som blandar ihop sig med en kryddig ek ton och bitter mandel. Stundtals blir den något parfymig i sin karaktär.
Intressant och något annorlunda för att vara Balvenie
Smak
Först len och rund men blir snart nästan vattning i sin kropp. Sedan sveper en bitter ton av trä som gör den något torr ihop med en maltig touch ala brödig profil. Finns viss aska även här som vi fann i doften.
Avslut
Medellång eftersmak med en något tunn kropp och här lirar det inte riktigt ihop. Den blir snabbt beskt och torrt träig tillsammans med de brödiga inslagen vi fick i smak. En ytterst lätt vanilj puff på slutet men den är blygsam.
Beskrivning / Sammanfattning
Ja...hade jag fått denna i ett blindtest hade jag nog aldrig gissat på Balvenie. Mycket annorlunda den typiska profilen från detta destilleri och att den legat på nya Amerikanska tunnor var i detta fall ett mindre lyckat resultat då det spretar något och den känns stundtals orolig i sin presentation...för att inte tala om den trä bittra eftersmaken.
Det finns dock väldigt mycket annat som är bra från detta destilleri men jag får nog säga att jag blev något tagen på sängen.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se