Intervju med Stanley Wong

Den 6 - 7 april arrangeras En Öl & Whiskymässan i Göteborg för 6:e året i rad. Jag har pratat med Svenska Dryckesmässors VD Stanley Wong för att ta pulsen inför årets tillställning.


Hur har mässan utvecklats genom åren och vad är nytt för i år?

Mässan har sedan starten 2013 nästan dubblat besökarantalet, från 12 000 besökare första året till 23 000 förra året och årets mässa är på väg mot nytt besöksrekord. Hallytan har fyrdubblats sedan starten och i år är det hela 20 000 kvm mässyta.
Det nya för i år är många nya utställare, framför allt många nya bryggerier men även flera spännande spritföretag. Tillsammans med Whiskytower lanserar vi en whiskytävling som har en väldigt kompetent jurygrupp. Huvuddomare är välrenommerade Ingvar Rönde, bl. a. känd för den uppskattade årliga utgåvan av Maltwhisky Yearbook. Vi har ju tidigare år kört speedtastings med whisky och i år lanserar vi även samma koncept med öl. Speedtasting är kortare provningar på cirka 20 - 30 minuter som man köper plats till direkt på plats, dom går alltså inte att förboka.

Vad är du mest nöjd med angående arrangemanget?

Att arrangemanget fortsätter att intressera besökare och branschen. Vi är glada att få vara med och skapa en mötesplats som ständigt vill fortsätta att utvecklas till att bli bättre och där kunskap om dryck står i fokus.

Vilka risker kan uppstå med att besökarna blir fler? T.ex. beskylls Stockholm Beer & Whisky Festival för att ha blivit lite av ett fylleslag. Hur arbetar ni för att upprätthålla en trevlig miljö för både besökare och utställare?

På vår mässa ligger fokuset i dialogen mellan besökare och utställare vilket vi är väldigt mån om. Vi väljer att inte ha inslag på mässan som triggar festandet, som t.ex. liveband m.m. Vi har ju också valt att ha breda gångar för att inte mässan ska upplevas så trång. Med 9 000 besökare samtidigt i hallarna så kan man inte undvika att ljudnivån blir hög men till i år kommer vi ha ljudförbättrande åtgärder med ljuddämpande tyger hängandes från taket och mer heltäckningsmattor.  

Hur kan En Öl & Whiskymässa utvecklas? Vad har du för visioner och förhoppningar för framtiden?

Vi vill fortsättningsvis vara den naturliga mässan man besöker i Sverige för att ta del av dryckesnyheter och en vision är att sätta Göteborg på den internationella kartan för viktiga dryckesmässor. Vi jobbar för att denna mässa ska attrahera besökare/branschen från hela världen, det är en taktpinne vi gärna tar.

Vad ska man tänka på som mässbesökare för att få den bästa upplevelsen?

Planera ditt mässbesök genom att gå in på www.olochwhiskymassa.se och läs på om de utställare som deltar. Väl på plats tycker jag att man ska ta god tid på sig, ställ frågor till de som ställer ut för det uppskattar dom och dom delar gärna med sig av sin kunskap. Det finns även ett par andra små detaljer som kan göra mycket för din mässupplevelse, ta på dig sköna skor och glöm inte att dricka vatten.