Recensionens detaljer

 
Glendronach 12
Whisky
Poäng 
 
87

Whisky

Tastenote titel
En klassiker och en av mina första favoriter som nyfrälst i slutet av 90 talet. Den första standard buteljen i Dronachs repertoar som förutom 15, 18 och 21 ofta handlar om en massa single casks och specialare. Låt se hur denna står sig idag.
Beskrivning / Sammanfattning
Doft. Söt mörk sirap, klassiska russin i en ganska återhållen sherrynos. Men vaniljen jag får fram tyder också på att olika typer av fat också finns med i bilden. Cacao och mandarin ramar in. Lite blyg i första mötet men visar upp sig lite mer efter lite luft.

I smaken först citrus, klen sherry och lite vanilj. Vidare upptäcker jag kanel och kardemumma som snurrar runt i gommen och landar sött, jag tänker tillslut farinsocker.

Mot slutet en mer sherrytydlig ton och apelsinskal och kryddnejlika.

Inte alls dumt detta. jag saknar det där lilla extra stinget och kanske beror det på procenthalten? De så ofta karraktärsstarka sherry faten, främst PX blandat med olika ursprung på faten kan ge svaret. Det finns mer av allt i den 15 åriga utgåvan som nog tagit platsen som favorit i nutid men detta är en riktigt bra dram som fortfarande har en plats på hyllan i alla Systembolag. Rekommenderas.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
Johnny Skrivet av Johnny
januari 29, 2017
Spännande! Har en sample av denna som jag tänkte testa i dagarna
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se