Recensionens detaljer

(Updated: april 12, 2016)
Poäng 
 
91
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
23
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Old Pulteney ”Ambassadors Choice”, 17 år, 1997, cask 1085, 53,4%, slutsåld tyvärr.
225 flaskor släpptes. Kostade 1299 kronor.

Detta ex-bourbonfat valdes ut av whiskyvännerna Frida Birkehede och David Tjeder som 2015 års Allt-om-Whisky-stipendiater på Old Pulteney på skotska höglandet. Och VILKET val de gjorde! Detta är verkligen en fantastisk dricka och absolut den bästa Pulteney jag druckit så långt. Frida har också en av de bästa whiskynäsor jag någonsin stött på så jag väntade mig inget annat än stordåd.
Doft
Stor härlig blombukett rakt upp i näsan, mångfacetterad med jasmin i spetsen och…..finns här inte också lite syrén? Den är lätt parfymerad med lite tvål men inte alls i någon dålig bemärkelse. Här finns mycket vanilj, och jag tänker mig vaniljkräm typ marsán. Fruktkorgen är på plats med äpplen, päron och clementiner. Sötman är tydlig och påminner om florsocker.
Smak
Mycket kraft och smak när den anländer, vaniljen och blommorna från doften kvarstår. Den är viskös och varm. Päronsplitt utvecklas när den rullas runt i gommen några varv, blommor igen, piggelin, peppar, bordssalt, bakade äpplen, sälta och päronsplitt igen…vad är detta??? Här kommer lager på lager med smaker i olika intensitetstoppar. Att man hittar just många toppar av enskilda smaker i samma sipp så tydligt, det är vad jag definierar som stor komplexitet i en whisky.
Avslut
Härligt och medellångt avslut med svartpeppar, strösocker, saftiga gula Golden delicious äpplen och lite beska från svart te.
Beskrivning / Sammanfattning
Tyvärr är detta släpp redan slutsålt på systembolaget. Om man ska ha tag i en flaska så antar jag att man får leta på auktioner även om jag tror att chansen är liten. Jag fick tag i några flaskor men de är definitivt inte till salu . Men de goda nyheterna är att Allt om whisky redan har utlyst detta års stipendium och även denna gång går resan till Old Pulteney. Jag hoppas att årets kandidater väljer ut ett fat som ens är i närheten av detta och jag kastar mig direkt på bokningsknappen även denna gång.

Poängintervall 89-93.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se