Recensionens detaljer

 
Kilchoman Machir Bay
Whisky
(Updated: juni 15, 2015)
Poäng 
 
87

Whisky

Tastenote titel
Årets utgåva (2015) av Machir bay har tappat årgångsangivelse och heter bara Machir Bay. De tidigare har haft årtal på sig på året som batchen släpps. Machiren har varit med sedan 2012 och detta är alltså den som kom ut i år och närmare bestämt i början av juni.
Beskrivning / Sammanfattning
Doften påminner om de tidigare batcherna jag har provat men med en något lättare och sötare doft. Jag hittar den sedvanliga vaniljnosen och päronsplit som får en tvärvändning i den mer klassiskt rökta fisken som jag så ofta hittar i Kilchoman. Trots denna udda beskrivning av näsans uppfattning så upplever jag denna som riktigt trevlig.

Smaken ger samma intryck och jag upplever den först som söt med vaniljerna och fenolerna i förgrunden, vidare med äpplen och päron samt en mer krämig kola ton som får sin slutkläm i en klassisk smörkola. efter en kort stund är det mer pang på av torvröken men utan att störa ut. Mot det oundvikliga slutet ställs sedan ekinfluenserna mot den inledande sötman som nu får en mer spretigt avslut. Om det finns något att klanka ner på här så är det just det där sista i avlsutet som inte riktigt lirar i min gom men kanske att det just denna dag var lite extra gnälligt från min sida. Missförstå mig rätt här, Detta är bra, riktigt bra men som med så mycket och så många gånger förr så hänger det ju alltid på slutspurten

Detta är en riktigt bra whisky, inget snack om den saken. Speciellt för att husera i det svenska systembolagets standardsortiment. Jag kan inte annat än fortsätta att vara imponerad över den kvalitet som gänget på Kilchoman uppvisar gång efter annan med bara några få år i fatet. Hatten av för Klichoman.

Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se