Recensionens detaljer

 
Highland Park Odin
Whisky
Poäng 
 
90
Näsa 
 
23
Smak 
 
22
Avslut 
 
23
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Nyligen släppte kultförklarade Orkney destilleriet Highland Park "Odin", den sista whiskyn i serien The Valhalla Collection som hedrar sitt nordiska arv. Odin - uppkallad efter kungen av Asgard tar plats brevid tidigare släppta Thor, Loki och Freya. Även denna gång tog den begränsade utgåvan (1200 buteljer) i sin speciella träram inspirerad av vikingaskepp slut på Systembolaget samma dag som den släpptes.

Highland Park Odin har lagrats i 16 år, de 13 första i sk. Sherry Hogsheads och de 3 sista åren i stora Sherry Butts. Single malten är buteljerad vid 55,8% alkoholstyrka och är vare sig kylfiltrerad eller färgad med E150 - sockerkulör.
Doft
Ovattnad känner jag inledningsvis litet spritighet, men även en syrlig och frisk doft som får mig att tänka på fina Tomatin - Svenska Eldvatten, som jag provade och skrev om för en tid sedan. Efter ca 45 min i glaset och flera droppar vatten i två omgångar har det minsan hänt saker. Doftpaletten har mjuknat och är mycket komplex och väldoftande! Ljuvliga sherrytoner samsas med kanel, valnötter, ljunghonung och röda bär. Efter ytterligare nosande hittar jag även eukalyptus, läder, mörk choklad, vanilj och syrliga äpplen.
Smak
Många av dofterna återfinns i smakerna, men det tillkommer en god fruktsötma, den fina Highland Park torven inklusive rök och ektoner. Jag känner även kryddor som tex kanel och en riktigt fin pepprighet som ligger långt fram i munnen och på läpparna.
Avslut
Ett långt och värmande avslut med ljunghonung, sherry, fruktsötma, ektoner, rök, kryddor och svartpeppar. Vid ett tillfälle när jag smakat denna single malt bjöd min dotter mig på vingummin och jag konstaterade något förvånat att jag fortfarande kände eftersmaken trots att jag ätit flera vingummin. Imponerande!
Beskrivning / Sammanfattning
Highland Park har skapat en riktigt komplex och kraftfull single malt i Odin, men den kräver både tid och lite jobb för att visa sig från sin bästa sida. Ge den 45 minuter i glaset och några droppar vatten i två omgångar, så blommar både dofter och smaker ut och ger en mycket intressant doft och smakresa som sent skall glömmas. Rekommenderas varmt!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

3 Resultat - Visar 1 - 3  
 
Ordna 
 
Rolle Skrivet av Rolle
mars 16, 2015
Bådar ju gott det här. Kan dra vissa paralleller med Ragnvald. Får hoppas att man får fatt i ett sample för egen njutnings skull. Tack för en som vanligt informativ tastenote
Som svar på tidigare kommentar

Stefan PN Skrivet av Stefan PN
mars 16, 2015
Tack så mycket! Ja den förtjänar verkligen att drickas. Visst förstår jag samlarna som vill ha en komplett och oöppnad samling i hyllorna, men denna whisky är så bra att den förtjänar ett bättre öde.
Som svar på tidigare kommentar

Putte Skrivet av Putte
mars 24, 2015
Tur att man försett sig med åtminstone ett sample. Det känns som alltid med Highland Park som ett vågspel mellan marknadsjippo och innehåll i flaskorna. Lutar åt att de har lyckats behålla balansen denna gången. Ska bli spännande att prova helt klart
3 Resultat - Visar 1 - 3  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se